Stadsarchief (Oostende)

Foto : Haven.

Foto 18x13. Slipway. In 1931 worden ten noorden van het visserijdok twee slipways geïnstalleerd. De slipways zijn van Amerikaanse oosprong : "Crandall Dry Dock Engineers Inc., Cambridge Massachusetts, USA".Na de schade in de Tweede Wereldoorlog grondige herstellingswerken. In 1972-1972 grondige renovatie, met uitzondering van de fundering voor de sporen en het tandwielmechanisme.

Foto : Haven

Foto 18x13. Havengeul met binnenvarend schip. Rechts het Ooststaketsel met de "tijseinpost". Tot 1983 werden de waterstanden in de haven visueel aangeduid aan de mast van dit gebouw. Men gebruikte daarvoor manden en kegels. Hierdoor kon worden afgelezen of het hoog of laag water was. Door de radiofonie heeft de "seinpost" deze functie verloren.

Foto : Haven.

Foto 18 x 13. Haven tijdok. "Het tijdok loopt evenwijdig met het visserijdok en is bestemd voor de kleine vaartuigen. Het tijdok is 300 m. lang en 60 m. breed. Deze breedte vermindert geleidelijk naar het uiteinde om aldaar nog 30 m. te bereiken. Dit dok is gegraven op -2 m. en men beschikt er over 645 m. aanlegkaaimuur. Ten westen van de ingang van het tijdok werd een kuisbank aangelegd ten dienste van de kleine schepen" (niet zichtbaar op de foto). (Het havencomplex van Oostende, p.70) Plate bib B961  

Foto : Haven.

Foto 18x13. De slipway.Hier zie je een van de twee bedienings- en machinegebouwtjes op betonnen sokkels in zakelijke doch "ontworpen" interbellumstijl : gele baksteen, geaccentueerde afgeronde hoeken, drie ronde vensteropeningen in de rugzijde en panoramisch venster met deuropening in de frontgevel en een stukje van een zijgevel. De doorbrekingen zijn door uitspringende natuurstenen omlijstingen geaccentueerd. Een poort geeft toegang tot de machinekamer en de kettingrollen. Betonnen overkragende vlakke dakplaat.

Foto : Haven.

Foto 18 x 13. Zicht op havengeul met de pakketboot "Prince Philippe" die aangemeerd ligt aan het "Controlegebouw der Car-ferry. Let op de "tijtoren", waarop een synoptische schaal aangebracht wordt met automatische aanduiding van de waterstand via speciale verlichting. Bovenaan de toren, een vlaggenmast en een grote driezijdige klok. Let op de twee dukdalven

Foto : Huis Kaaistraat van de Zwartzusters van Bethel

8 Foto's 14x9. Kaaistraat, Het Sint Monica moederhuis van de Zwartzusters van Bethel. Zie Van Caillie nr 4, 169. In 1860 kopen de zusters dit herenhuis in de Kaaistraat. In 1878 kopen zij ook het aanpalend pand voor de dagelijkse consultatie van behoeftige mensen. In 1956 verkopen ze hun klooster en ex-materniteit aan het Sint-Andreaslyceum.

Foto : Optreden Van Neste Genootschap (turnen) op de Vogelmarkt naar aanleiding van een wielerwedstrijd

Met zicht op de huizenrij Romestraat, tussen Hospitaalstraat (rechts) en Spoorwegstraat (links)n nrs 89H en 97, de Vogelmarkt met podium en optredende groepen naar aanleiding van een wielerwedstrijd. Gesigneerd rechts onderaan Antony Oostende 60730-14. Van dit evenement verscheen een artikel in de Zeewacht van 12/07/1930, p.5 kolom 6

Foto : Zeesluis Demey

Foto : 18 x 13. Sluis in het Vlotdok, als toegang tot de Handelshaven. Gebouwd in de kom van de oude Franse spuikom. Eerste steenlegging op 19 juni 1898 door Koning Leopold II. Genoemd naar ir. P. De Mey, die de leiding heeft over de uitbreidingswerken van de haven tussen 1898 en 1914. De sluis is 178,10 m. lang en 18 m. breed. Over de sluizen heen worden in 1902-1903 twee stalen draaibruggen gebouwd, de Demeybrug en de Graaf de Smet de Naeyerbrug, beschermd als monument bij K.B. van 22/09/1981.

Postkaart : Carferry "London-Istanbul"

Crossing the carferry "London - Istanbul". Ex "Ville de Liège" omgebouwd in 1935. Laadvermogen : 250 passagiers en 100 personenwagens. Het was zijladend met neerklapbare bruggen. Deze carferry bevatte dertig cabines, zes badkamers, een restaurant, een salon en een rooksalon. De artistieke versiering was door architect Obozinsky verzorgd. Na 35 jaar dienst werd ze in 1946 voor schroot verkocht.

Postkaart : Haven

Panorama OS 20. Vooraan het Visserskwartier met zicht op het Montgomerydok en de havengeul. Links het gebouw van de Royal North Sea Yacht Club en rechts het Loodswezengebouw aan de ingang van het Montgomerydok. Op de achtergrond links de vierde vuurtoren "Lange Nelle", de Vismijn, de sluis die toegang heeft tot het Visserijdok en de industrie langs de Hendrik Baelskaai. We zien rechts ook de Vuurtorenwijk met watertoren en de watertoren van Bredene

Postkaart : Montgomerydok

Haven OS 17. - Op de achtergrond het clubhuis van de "Noth Sea Yacht Club", palend aan de monding van de jachthaven aan de Montgomerykaai. Het clubhuis werd gebouwd in de periode 1952-1956 naar het ontwerp van architect J. Maes en ingenieurarchitect W. Marchal, dit ter vervanging van het gelijknamige houten clubhuis uit het tweede kwart van de 20ste eeuw op dezelfde plaats

 

Postkaart : Pakketboot "Prince Baudouin" vaart langs het lichtschip "Ruytingen"

The lightship "Ruytingen". Het Franse lichtschip "Ruytingen" zonk tijdens een luchtaanval in mei 1940. Het lichtschip lag voor de Franse noordkust : 51°15' N - 2°14'E. Een rode romp met zwarte banden en "Ruytingen" op de zijden.

Postkaart : Van Iseghemlaan

Kruger 933/105. Op de luifel van het Casino-Kursaal de sculptuur "De Vier Elementen" van beeldhouwer Oscar Jespers. Rechts het "Hôtel Bel-Air". Na de Tweede Wereldoorlog werd het beschadigde en verouderde hotel helemaal vernieuwd. In de vergaderzaal werd de dames serviceclub "Les Soroptimistes" gesticht in 1960. Na verschillende eigenaars en een faillissement, werd de restaurantzaal gebruikt als verkoopzaal voor Oosterse tapijten, vazen... Na afbraak in 1991, nu het Toerismebureau van de Stad Oostende