BRUGGEN

Foto : Het Leopoldpark (circa 1900)

Het huidige Leopoldpark werd in 1861-1862 buiten de toenmalige vestingen aangelegd, naar de plannen van architiect Fuchs. Dit park moest het in 1837 aangelegde, en ondertussen te klein geworden Prinsenpark vervangen. Links op de foto de eerste kiosk en uiterst rechts, de vroegere ijzeren brug. Het gebouwtje is het "Pavillon Royal", later gekend als "Trinkhall", gesloopt omstreeks 1959

Konterdambruggen 3,5 maanden dicht

Weggebruikers vrezen verkeerschaos door omleiding

Foto : De bruggen krijgen een grondige verfbeurt

Foto : Fieters (groen) en automobilisten (rood) volgen elk een andere omleiding

Foto : Via de A10 kun je de omleiding vermijden,langs de Stationsstraat, Oudenburgsesteenweg, Esperantolaan en Brugsesteenweg, maar dan ben je wel 11 kilometer onderweg.

Foto : Burgemeester Steve Vandenberghe

Auteurs: 

Postkaart : Afleidingskanaal

Postkaart : Le Bon, éditeur, Ostende, nr. 91. Bijgekleurd. Ostende - Vieux Bassins. Het afleidingskanaal van het kanaal Oostende - Brugge dat in verbinding stond met de handelsdokken. De spoorwegbrug is open. Verbindt het Zeestation met Oostende-Station. Zichtbaar het torentje van het Zeevaartcommissariaat, of "De Pilotage" aan de Keizerskaai. Het kanaal werd gedempt in 1936.

Postkaart : Het tweede spoorwegstation van Oostende (Oostende-Stad)

Ostende - La Gare. Op de voorgrond het eerste handelsdok en een Ijslandvaarder van de rederij Pêcheries à Vapeur aangemeerd aan de Stapelhuiskaai. De brug met toegang tot het tweede handelsdok en op de achtergrond het tweede spoorwegstation aan de Stationskaai (Quai de la Gare),vanaf oktober 1912, voordien Keizerskaai.

Postkaart : Kapellebrug

Postkaart : ND Phot, nr.191 (Neurdein). Ostende - Le Pont de la Rue de la Chapelle. De Kapellebrug richting Kapellestraat. De handelsdokken en de Keizerskaai. Met o.a. van links naar rechts : Hôtel de la Couronne, de Kapellestraat, Hôtel du Bassin, Hôtel Cosmopolite, kolenhandel Oscar Helsmoortel (Keizerskaai 10)