HAVEN ; DOKKEN

Foto : De Handelsdokken (1872)

Foto genomen toen aan het eerste handelsdok grote werken werden uitgevoerd, waaronder het halveren van de oude Visserskreek. Links, het "Hotel de la Maison Blanche", het wachthuis en daarachter "Hope Hotel". Centraal, het eerste "Zeestation". Rechts, de werkhuizen van het Zeewezen, aan de overkant van de havengeul.

Foto : De Handelsdokken (1872)

Zicht van de werken aan het eerste handelsdok, gezien vanaf het eerste "Zeestation", richting Kapellebrug. Het groot wit gebouw, rechts op de hoek van de Zuidstraat en de Keizerskaai, is het "Hôtel du Nouveau Débarcadère". Het werd in 1899 afgebroken voor de bouw van het "Zeevaartcommissariaat", ook "Pilotage" genoemd

Foto : De handelsdokken (circa 1895)

Zeilschepen varen het eerste handelsdok binnen. Links het eerste Zeestation, in de volksmond de "débarcadère" genaamd. Rechts, een gedeelte van de Keizerskaai, thansVindictivelaan, vanaf de hoek van de Zuidstraat tot de hoek van het Sint Petrus en Paulusplein. Het gebouw uiterst rechts is het gekend "Waterhuis".

Foto : De Keizerskaai, nu Vindicitivelaan (circa 1890)

Op de voorgrond, het tweede handelsdok. Achteraan, gedeelte van de Keizerskaai tussen de vroegere Werfstraat (links) en het Onze Lieve Vrouwe College (rechts. De huizenrij links, tussen de Werfstraat en de Aartshertoginnestraat, werd rond de eeuwwisseling gesloopt voor de aanleg van de Hendrik Serruyslaan.

Foto : De Keizerskaai, nu Vindicitivelaan (circa 1890)

Vrachtschepen in het eerste handelsdok. Gedeelte van de Keizerskaai vanaf de Sint-Jorisstraat (links). Het groot gebouw, centraal in beeld, "Hotel du Nouveau Débarcadère", was gelegen op de hoek van de Zuidstraat. Het werd in 1899 gesloopt voor de bouw van het Zeevaartcommissariaat, ook "Pilotage" genoemd. Rechts, tussen twee masten, het eerste Zeestation 

Foto : Haven

Formaat : 13 x 17,5 cm. - Luchtfoto. - We zien de scheepswerf van Béliard-Crighton gelegen langs het Zwaaidok. Links het Houtdok met aan de overkant de houthandel Snauwaert. Rechts het Doksluis. Op de achtergrond de Spuikom en de Vuurtorenwijk. - Map 041C/55C

Foto : Het Derde Handelsdok (circa 1915)

Zicht van het Derde Handelsdok met op de achtergrond de huidige Stockholmstraat. Na de Eerste Wereldoorlog werd een gedeelte van dit dok gedempt om er het Panorama de l'Yser te bouwen. Na de Tweede Wereldoorlog werd het dok volledig gedempt en kwam op deze plaats het nieuwe stadhuis.

Foto : Het Eerste Handelsdok (circa 1890)

Het eerste handelsdok met centraal, op de achtergond, de estaminets "De Koophandel" en "In 't Vuurschip" gelegen langs de Keizerskaai en de achterkant langs de Vandersweepplaats. Rechts, het eerste politiebureau op de wijk Hazegras

Foto : Het Hazegras

Foto 15 x 12.5. Algemeen zich op het Hazegras. Rechts het tweede spoorwegstation (Oostende-Stad), gelegen aan de Vandersweepplaats, nu Ernest Feysplein. De gebouwen gelegen aan de Keizerskaai ten zuiden van het eerste handelsdok zijn, van links naar rechts, de cafés "De Koophandel" en "In 't Vuurschip" en het oud politiekantoortje.

Foto : Het Hazegras (circa 1910)

Prachtige opname van het Hazegras, met op de voorgrond de Kapellebrug. Links, het eerste handelsdok en rechts het tweede handelsdok. Op de achtergrond links, het politiecommissariaat en de huizenrij in neo-Vlaamse renaissance stijl, langs de Vandersweepplaats. Rechts, detail van het spoorwegstation.

Foto : Het tweede handelsdok (1901)

Zicht van het tweede handelsdok, richting station. Centraal, de Kapellebrug. Palend aan dit dok, en uiterst rechts in beeld, de twee estaminets : "In 't Vuurschip" en "De Koophandel". Links van deze estaminets, de ijskelder van Hamman en de Stedelijke Stapelplaats.

Foto : Het tweede handelsdok (circa 1905)

Het Frans oorlogsschip, de torpilleur Alarme, op bezoek te Oosende. Op de achtergrond een gedeelte van de Keizerskaai, thans Vindictivelaan, vanaf de Werfstraat (links) tot de Kapellestraat (rechts), met centraal het Onze Lieve Vrouw College.

Verdere uitleg zie inventarisnummer 2015/0389

Foto : Luchtopname van het eerste handelsdok met op de achtergrond het nieuw zeestation (1920) (sic)

Carte Luxe Thomas. 2. Ostende - Panorama vers la nouvelle gare Maritime. "De datering lijkt mij niet juist. Op de achergrond de tweede vuurtoren, vernield door de Duitsers in 1915 en een onbeschadigd Zeestation. 1913-1914 lijkt mij juister" (Georges Van Duyvenboden)

Foto : Panorama (circa 1930)

Prachting panorama van de drie handelsdokken en omgeving. Vooraan, detail van de toren van de Sint-Jozefskerk langs de Alfons Pieterslaan met op het einde het gebouw van het Panorama van den Ijzer. Aan de overkant van de straat, het braakliggend grond van de gesloopte gasfabriek nabij het Leopoldpark. Vooraan het derde handelsdok, met rechts, de scheepswerven. Langs het tweede handelsdok rechts, het tweede spoorwegstation. In het eerste handelsdok zien we veel vissersvaartuigen aangemeerd want de nieuwe vismijn op de oosteroever was nog niet gebouwd. Rechts, het afleidingskanaal die aansluiting gaf naar het kanaal Oostende-Brugge. Rechts van het spoorwegstation, de wijk Hazegras en de kazerne Generaal Mahieu nabij het Maria-Henderikapark. Bovenaan links, het Zeestation en een deel van de haven.

Foto : Scheepswerf Panesi aan het derde handelsdok.

Foto z/w 24x17.5 (kopie). Bouw van een houten vissersvaartuig. Links het gebouw van het "Panorama van den Ijzer". Rechts op de achtergrond het hotel "Thermes", in de volksmond "kanonhotel". In de Eerste Wereldoorlog diende het hotel als hospitaal. Na de oorlog als woonst hoofdzakelijk voor uitgeweken vissersfamilies die uit Engeland terugkwamen en dakloos waren. In die tijd staken overal buizen door de vensters die als schoorstenen dienden voor de kachels van de bewoners. Vandaar de volksnaam "kanonhotel".

Foto : Scheepswerf Weduwe Deweert-Panesi

Foto van postkaart, formaat : 14.5 x 8.5 cm. -. Editeur Albert Sugg, à Gand. Série 7, nr. 97. Ostende - Barques de pêche en construction. - De O.12 "Clara-Victorine" van reder Emile Willaert in aanbouw op de "zate" van de werf van Weduwe Deweert-Panesi in 1907. De scheepswerf Deweert werd in 1892 gesticht. Aanvankelijk bouwde men er voornamelijk open garnaalboten of "schovers". Na het huren van de stadsgronden naast de werkplaats van Panesi, werden er ook grotere vaartuigen gebouwd.

Foto : Scheepswerven derde handelsdok

Foto van postkaart. Formaat : 12.5 x 8.5 cm. - Ostende - Chantier de constructions. De scheepswerven aan het derde handelsdok. Links, de graanhandel van Laroye, Werfkaai nr. 1. Rechts, op de achtergrond, de oude watertoren in het Maria-Hendrikapark, nu aan de Mercatorlaan.
 

Postkaart (kopie) : Het Hazegras

7. Ostende. La gare et la place Van der Sweep. Algemeen zicht op de Hazegraswijk. Rechts het tweede spoorwegstation (1882) met zicht op de Vandersweepplaats, nu Ernest Feysplein. De stoomtram aan het wachthuisje. Koetsiers wachten om de reizigers naar hun hotel te rijden. Op de voorgrond de handelsdokken en de Kapellebrug. Links de Stapelhuiskaai (Quai de l'Entrepôt),vanaf oktober 1912, voorheen Keizerskaai, met het stapelhuis van de stad. 

Postkaart : Handelsdokken

Postkaart : Blankenberghe (sic) - Bâteau au port. Gemeerd de Noorse driemaster "Cort Adelaer" met thuishaven Kragerö aan de zuidkant van het tweede handelsdok. Vanaf 1890 vervoerde ze vooral ijsblokken naar Engeland en Oostende. In de jaren 1890 nog enkel naar Oostende .
In 1913 werd de "Cort Adelaer" afgetuigd en gebruikt als gesleepte lichter te Gressvik. Rechts een driemaster met zeilen en links ervan een niet getuigd zeilschip deden dienst als drijvende school voor scheepjongens.

Postkaart : Eerste handelsdok

Edit. V.G.[= Victor Grégoire], 42, avenue du Midi, Bruxelles. - Ostende - Le port. Het Zeevaartcommissariaat op de hoek van de Keizerskaai en de Zuidstraat. Café de Roubaix. Vissersvaartuigen in het eerste handelsdok, o.a. de O.88 Bernard, een stoomtreiler van de nv "Pêcheries à Vapeur" of "Rederij Bauwens". Rechts op de achtergrond het eerste Zeestation.

Postkaart : Handelsdokken

Ostende. Bassin Montgomery. Albert n° 142. Titel van prentkaart onjuist. Het eerste handelsdok. Door de bouw van de Mercatorsluizen, begin de zeventiger jaren, veranderen de handelsdokken in een jachthaven, de Mercatorjachthaven, nu Mercator Marina. Op de achtergrond het tweede sproowegstation (Oostende-Stad)

Postkaart : Handelsdokken

Ostende. Le Bassin du Commerce. We zien het eerste handelsdok met links het stapelhuis van de stad. Er achter het tweede spoorwegstation (Oostende-Station). De handelsdokken gelegen langs de Keizerskaai (Quai de l'Empereur). Uit erkentelijkheid aan de Oostenrijkse keizer Jozef II gaf men zijn naam aan de weg langs de eerste twee handelsdokken. Weg die ontstaan was na de ontmanteling van de zuidelijke vestingen in 1781. Tot eind septemver 1912 droegen alle straten en kaaien rondom de handelskommen deze naam. Bron : Straatnamen van A tot Z / Daniel Deschacht. 1998, p.83. Plate BIB B235.

Postkaart : Hazegras

Postkaart Nels 4. Place de la gare. Algemeen zicht op de Hazegraswijk. Op de voorgrond het eerste handelsdok met aangemeerde vissersvaartuigen. Rechts het tweede spoorwegstation (Oostende-Stad), gebouwd tussen 1880 en 1882 aan de Vandersweepplaats, nu het Ernest Feysplein. Links het politiebureau (1905) naar de plannen van architect Gustaaf Vandamme. Inspelend op de stationsfunctie is het plein omgeven door winkelhuizen, herbergen en hotels opgetrokken in neo-Vlaamse renaissancestijl in de periode 1901-1909.

Postkaart : Hazegras

Postkaart Nels. Ostende. La Station et Panorama de l'Entrée de la Ville. The Station and General View at the entrance of the Town. Algemeen zicht op de Hazegraswijk. Vooraan de handelsdokken en Kapellebrug. Rechts het tweede spoorwegstation (Oostende-Stad) gelegen aan de Vandersweepplaats, nu Ernest Feysplein

Postkaart : Hazegras

Postkaart Nelsserie 13 nr 22. Ostende. La Station et Panorama de l'Entrée de la Ville. The Sation and General View at the entrance of the Town. Algemeen zicht van de Hazegraswijk. Op de voorgrond de handelsdokken en Kapellebrug. Rechts het tweede spoorwegstation (Oostende-Stad) gelegen aan de Vandersweepplaats, nu Ernst Feysplein

Postkaart : Het Hazegras

7. - Ostende : Ancienne Gare. - Oostende : Oude Statie. Algemeen zicht op de Hazegraswijk. Rechts het tweede spoorwegstation (1880-1882). Afgebroken in 1955, nadat er reeds sedert 1946 geen reizigersverkeer meer plaats had. Op de voorgrond de Vindictivelaan waar een politieagent het "drukke" verkeer regelt. Links in het eerste handelsdok zijn vissersvaartuigen aangemeerd, o.a. de O.224 Charles Denise. Sedert 27 februari 1945 werd de Vandersweepplaats omgedoopt tot Ernest Feysplein

Postkaart : Het tweede spoorwegstation van Oostende (Oostende-Stad)

Ostende - La Gare. Op de voorgrond het eerste handelsdok en een Ijslandvaarder van de rederij Pêcheries à Vapeur aangemeerd aan de Stapelhuiskaai. De brug met toegang tot het tweede handelsdok en op de achtergrond het tweede spoorwegstation aan de Stationskaai (Quai de la Gare),vanaf oktober 1912, voordien Keizerskaai.

Postkaart : Het tweede spoorwegstation van Oostende (Oostende-Stad)

Postkaart : Edit; O.V.S. Bruxelles. Ostende - La Gare et le Port. Het tweede spoorwegstation (1882) gelegen aan de Keizerskaai, vanaf 1912 Stationskaai, nu Leopold III-laan, aan de zuidkant van het tweede handelsdok.

Postkaart : Kapellebrug

Postkaart : ND Phot, nr.191 (Neurdein). Ostende - Le Pont de la Rue de la Chapelle. De Kapellebrug richting Kapellestraat. De handelsdokken en de Keizerskaai. Met o.a. van links naar rechts : Hôtel de la Couronne, de Kapellestraat, Hôtel du Bassin, Hôtel Cosmopolite, kolenhandel O. Helsmoortel

Postkaart : Sluizen

Postkaart : Nels, série Ostende, nr. 77. Ostende - Une écluse. De sluis, gebouwd in 1821, die toegang gaf tot het eerste handelsdok. De sluis was 58,50 m. lang en 12 m. breed. De achtergrond, de Vindictivelaan, met rechts het Waterhuis met opschrift "General Supply of Drink Water" en op de achtergrond met toren de "Pilotage". De achtergrond links, het tweede spoorwegstation.