HAVEN ; SCHEEPSHELLINGEN

Foto : Haven.

Foto 18x13. Slipway. In 1931 worden ten noorden van het visserijdok twee slipways geïnstalleerd. De slipways zijn van Amerikaanse oosprong : "Crandall Dry Dock Engineers Inc., Cambridge Massachusetts, USA".Na de schade in de Tweede Wereldoorlog grondige herstellingswerken. In 1972-1972 grondige renovatie, met uitzondering van de fundering voor de sporen en het tandwielmechanisme.

Foto : De O.187 "Jules Denye" op de slipway te Oostende

Foto sepia 13 x 18 cm. - Op alle houten vissersvaartuigen gebouwd op de scheepswerf van Jules Denye, was de boegbalk versierd met een zeemeermin met een korf zeevruchten en een schelp achter de staartvin

Foto : Haven

Een groot vissersvaartuig van de rederij M.V. en twee kleinere op de Slipway aan de Buskruitstraat. Zicht van op de Slipwaykaai. "De twee slipways zijn geïnstalleerd op een bedding van 132,70 m. en een helling van 0,081 m. per meter. De grootste heeft een draagvermogen van 1000 ton, een lengte van 50 m. en een nuttige breedte van 11,50 m. De andere heeft een draagvermogen van 500 ton, een lengte van 40 m. en een nuttige breedte van 9,50 m. (Het havencomplex van Oostende, p.69-70) Plate bib B961.

Foto : Haven.

Foto 18x13. De slipway.Hier zie je een van de twee bedienings- en machinegebouwtjes op betonnen sokkels in zakelijke doch "ontworpen" interbellumstijl : gele baksteen, geaccentueerde afgeronde hoeken, drie ronde vensteropeningen in de rugzijde en panoramisch venster met deuropening in de frontgevel en een stukje van een zijgevel. De doorbrekingen zijn door uitspringende natuurstenen omlijstingen geaccentueerd. Een poort geeft toegang tot de machinekamer en de kettingrollen. Betonnen overkragende vlakke dakplaat.