HAVEN ; TIJSEINPOST

Foto : Carferry "Car-Ferry" in de havengeul van Oostende

Gebouwd in 1948 bij Cockerill (Hoboken) en in dienst vanaf 3 juli 1949. Het was de eerste volwaardige carferry in dienst op het kanaal. De eigenaar kon zelf zijn wagen aan boord rijden. In 1952 werd het schip omgedoopt tot "Prinses Josephine-Charlotte". Het oosterstaketsel met de tijseinpost en op de achtergrond de vierde vuurtoren "Lange Nelle"

Foto : Haven

Foto 18x13. Havengeul met binnenvarend schip. Rechts het Ooststaketsel met de "tijseinpost". Tot 1983 werden de waterstanden in de haven visueel aangeduid aan de mast van dit gebouw. Men gebruikte daarvoor manden en kegels. Hierdoor kon worden afgelezen of het hoog of laag water was. Door de radiofonie heeft de "seinpost" deze functie verloren.

Foto : Pakketboot "Prinses Paola" in de havengeul van Oostende

De "Prinses Paola" in de havengeul van Oostende. Links de tijseinpost. Zeer grote aandacht werd besteed bij de bouw van dit schip aan het comfort van de passagiers. Dit was de laatste pakketboot die enkel gebruikt werd voor personenvervoer. Gebouwd bij Cockerill en in dienst van 1966 tot 1985. Kon 1700 passagiers aan boord nemen.

Foto : Pakketboot "Roi Leopold III" verlaat de havengeul van Oostende

Formaat : 23.5 x 10 cm. De pakketboot "Roi Leopold III" verlaat de haven. (1956-1978)
Meer info zie www.ostendferry.be. - Vooraan zien we nog een detail van het Monument der Zeelieden. Een duidelijk beeld van het West- en Ooststaketsel met tijseinpost

Foto : Sportvissersvaartuig "Bounty-2" vaart de havengeul van Oostende in

Foto : 12.5 x 9 cm. - Sportvissersvaartuig "Bounty-2" van de rederij Bounty. Voorheen, boomkortreiler gebouwd in 1970 met als namen o.a. VL30 "Elisabeth Maria"... Op de achtergrond, de tijseinpost op het Ooststaketsel

Postkaart : Jetfoil "Princesse Clémentine" in de havengeul van Oostende

Groeten uit Oostende AVM A.207. Gebouwd bij Boeing (USA) in 1981. Vanaf 31 mei 1981 ingezet voor het snelvervoer van reizigers op de Oostende-Dover lijn. Hij doet de overvaart in 1u 40min. Hij kan 316 reizigers met bagage aan boord nemen. De bemanning van de jetfoil bestaat slechts uit 8 personen, namelijk een kapitein en een luitenant en zes stewardessen, die de functie van matroos uitoefenen maar ook ten dienste staan van de reizigers aan wie ze tijdens de reis eten, drank en koopwaren aanbieden. Rechts de tijseinpost op het ooststaketsel.

Postkaart : Jetfoil "Princesse Clémentine" in de havengeul van Oostende

A.V.M. - A.207. - We zien de vleugelboot in de havengeul van Oostende, met op de achtergrond, de tijseinpost op het Ooststaketsel. Inzet : Het Mercatordok met op de achtergrond, het Zeestation. - Meer info over vleugelboten zie www.ostendferry.be

Postkaart : Klein Strand

Albert, N° 194. - Ostende - Plage et Estacade. - Oostende - Strand en Staketsel. - Ostend - Sea-Front. - De Tweede Wereldoorlog is voorbij en de badkarren verdwenen uit het strandbeeld. Strandrecreatie op het Klein Strand. Genieten in zijn strandzetel en onder de parasol van de gezonde zeelucht. Het was nog niet de mode dat iedereen in badkostuum was. Een strandredder in zijn roeiboot zorgt voor de veiligheid van de baders. Op de achtergrond het Weststaketsel en twee tijseinposten op het Ooststaketsel

Postkaart : Klein Strand

Albert, N° 194. - Ostende - Plage et Estacade. Oostende - Strand en Staketsel. Ostend - Sea-Front. - Strandrecreatie op het Klein Strand na de Tweede Wereldoorlog. De badkarren zijn verdwenen en het Klein Strand werd bezocht door de Oostendenaars. Genieten van de zon en de zeelucht in een strandzetel en onder een parasol. Een strandredder in zijn jol houdt een oogje in 't zeil. Zie ook, op het ooststaketsel staan twee tijseinposten.

Postkaart : Pakketboot "Jan Breydel" verlaat de haven van Oostende

Postkaart Nels serie 13 nr 20. Ostende. La malle "Jan Breydel" en route pour l'Angleterre. The Mail Steamer "Jan Breydel" on the way to England. Rechts de tijseinpost op het ooststaketsel. De "Jan Breydel" werd gebouwd op de scheepswerf van Cockerill in 1910

Postkaart : Pakketboot "Prinses Josephine Charlotte" in de havengeul

Ostende. - Malle Princesse Joséphine-Charlotte. Albert 60. - Het oosterstaketsel met de tijdseinpost en op de achtergrond de derde vuurtoren. In gebruik in 1926 en met witte en rode banden bijgeschilderd in 1938.
Meer info zie www.ostendferry.be

Postkaart : Pakketboot "Roi Léopold III" verlaat de haven van Oostende

Postkaart J.V.D.B. 102/23. Met zicht vooraan het weststaketsel en de tijseinpost op het ooststaketsel. De "Roi Léopold III" gebouwd  bij Cockerill te Hoboken en te water gelaten op 9 november 1955 met als meter mevrouw Achille Van Acker. Het vaartuig was de 32ste pakketboot door de werf gebouwd ten behoeve van het Zeewezen. Als hoofdmotor werd de Sulzer SU 58/84 aangehouden uit standaardisatieoverwegingen en gebouwd onder licentie door Cockerill-Ougrée te Seraing. Het schip werd beveiligd door een Sprinkler brandblussysteem.

Postkaart : Pakketboot "Roi Leopold III" verlaat de haven van Oostende

Postkaart J.V.D.B. 102/33. De pakketboot Roi Leopold III (1956-1978).
Meer info zie www.ostendferry.be. - Luchtopname. Vooraan zien we detail van het Weststaketsel met op het einde het ijzeren lichttorentje met mistbel en het café-paviljoen. Aan de overzijde, detail van het Ooststaketsel met tijseinpost

Postkaart : Vissersvaartuig O.121 "Rosa-Augusta" in de havengeul van Oostende

Albert, N°24. - Ostende - Bateaux de Pêche. - Ostende - Fisher Boats. - Onder voorbehoud wat betreft tijdsperiode en naam van het vaartuig. De O.121 "Rosa-Augusta" met als schipper Arthur Durand en reder Richard Lanoye vaart de havengeul van Oostende binnen. In : Rapport sur l'administration et la situation des affaires de la Ville d'Ostende. 1910. p.134

Postkaart : Weststaketsel

Nels. - Ostende - Sur l'Estacade. - Zicht vanop het einde van het Weststaketsel richting Oosteroever. Genieten van het zomerweer op het terras van het Café-Paviljoen. Links, de Tijseinpost op het Ooststaketsel. De Oosteroever, met op het einde de noodvuurtoren en de derde vuurtoren in aanbouw. Oostende in het interbellum