HAVEN ; ZEEWEZEN

Foto : Haven

Het kantoorgebouw van het Zeewezen aan de Natiënkaai in opbouw.Vooraan rechts de aanlegplaats voor de overzetboot van het Zeewezenpersoneel. Gebouwd als "Zeewezengebouw en inschepinghall" voor de pakketboten naar Dover, later hoofdgebouw van de RMT en vervolgens van Oostende Lines. Gebouwd in de periode 1956-1958 naar ontwerp van de Gentse architecten V. Vaerewyck en J. Hebbelynck, door de bouwfirma Gebroeders Deveeuw (Wevelgem).

Foto : Haven

De tweede laadbrug in gebruik sedert 1971 met een aangemeerde car-ferry aan de Sir Winston Churchillkaai. Links het "Controlegebouw der Car-ferry". Gebouwd naar het ontwerp van architect van Bruggen en Wegen J. De Jong van 1938. Bij verregaande verbouwingen in de jaren 1960 onder leiding van architect H. Denys voorzien van nieuwe gevelbekleding. Gebouw gedomineerd door "tijtoren", waarop een synoptische schaal aangebracht wordt met automatische aanduiding van de waterstand via speciale verlichting. Achter het gebouw, de eerste laadbrug in gebruik sedert de zomer van 1953 

Foto : Haven

Zeewezengebouw en inschepingshall voor de pakketboten naar Dover aan de Natienkaai. In 1956-1958 gebouwd naar ontwerp van de Gentse architecten V. Vaerewyck en J. Hebbelynck, ter vervanging van de in de Tweede Wereldoorlog vernielde gebouwen. Gebouwd door de bouwfirma "Gebroeders Deveeuw" uit Wevelgem en in 1958 afgewerkt. De gevel wordt versierd met basreliëfs van de Gentse beeldhouwer Geo Verbanck. Achter het gebouw het Zeestation en links op de achtergrond het Stedelijk Hoger Instituut. De pakketboot "Koningin Elisabeth" ligt aangemeerd.  

Foto : Zeewezendok

Zicht op het Zeewezendok met links de sluis vanop een werkhuis van het Bestuur van het Zeewezen op de Oosteroever. De toegangssluis was een enkelvoudige sluis zonder sas en werd in 1997 gesloopt. Rechts op de achtergrond de vismijn en de vismijnkantine. In het midden de vuurtoren "Lange Nelle". Links de militaire bouwwerken op de "Halve Maan"