Affiche : Davidsfonds Vuurtoren. De mens achter het zeewezen en de RMT. Sint-Antoniuskerk. 17/06/2007
Formaat : 42 x 30 cm.
Formaat : 42 x 30 cm.
Affiche in kader 65 x 103. (repro)
it ihren wagennach Grossbritannien uber Ostendd-Dover
Herausgegeben von der Marineverwaltung
Aangemeerde ferries aan de Sir Winston Churchillkaai bij de twee laadbrugen. De skyline van Oostende gezien van de overkant van de geul. Met zicht op het "Controlegebouw der Car-ferry", de Visserskaai, de havengeul met op het einde het Westerstaketsel.
De tweede laadbrug in gebruik sedert 1971 met een aangemeerde car-ferry aan de Sir Winston Churchillkaai. Links het "Controlegebouw der Car-ferry". Gebouwd naar het ontwerp van architect van Bruggen en Wegen J. De Jong van 1938. Bij verregaande verbouwingen in de jaren 1960 onder leiding van architect H. Denys voorzien van nieuwe gevelbekleding. Gebouw gedomineerd door "tijtoren", waarop een synoptische schaal aangebracht wordt met automatische aanduiding van de waterstand via speciale verlichting. Achter het gebouw, de eerste laadbrug in gebruik sedert de zomer van 1953
Zeewezengebouw en inschepingshall voor de pakketboten naar Dover aan de Natienkaai. In 1956-1958 gebouwd naar ontwerp van de Gentse architecten V. Vaerewyck en J. Hebbelynck, ter vervanging van de in de Tweede Wereldoorlog vernielde gebouwen. Gebouwd door de bouwfirma "Gebroeders Deveeuw" uit Wevelgem en in 1958 afgewerkt. De gevel wordt versierd met basreliëfs van de Gentse beeldhouwer Geo Verbanck. Achter het gebouw het Zeestation en links op de achtergrond het Stedelijk Hoger Instituut. De pakketboot "Koningin Elisabeth" ligt aangemeerd.
Zeewezengebouw aan de Natiënkaai. Rechts is een drijvende bok aan het werk in het inmiddels gedempt dok (thans parking). Vooraan aanlegplaats overzetboot. Op de achtergrond de Sint Petrus en Pauluskerk, de Sint Pieterstoren (Peperbusse) en de Visserskaai
De pakketboot "Koningin Elisabeth" aangemeerd bij het Zeewezengebouw en inschepingshall aan de Natiënkaai. Op de achtergrond de wijk "Hazegras".
Close up van de tweede laadbrug in gebruik sedert 1971 bij het laden en lossen van de carferry's aan de Sir Winston Churchillkaai. Links het "Controlegebouw der Car-ferry".
Zicht op de aanlegkaai aan de Oosteroever van de haven met links de werkhuizen van het Bestuur van het Zeewezen. Achteraan verschillende aangemeerde ferries. Op de voorgrond een loodsboot
De werkhuizen van het Zeewezen op de Oosteroever van de haven. Rechts de havengeul en links het Zeewezendok.
De werkhuizen van het Zeewezen op de Oosteroever van de haven. Rechts de haven en links het Zeewezendok.
Het kantoorgebouw van het Zeewezen aan de Natiënkaai in opbouw.Vooraan rechts de aanlegplaats voor de overzetboot van het Zeewezenpersoneel. Gebouwd als "Zeewezengebouw en inschepinghall" voor de pakketboten naar Dover, later hoofdgebouw van de RMT en vervolgens van Oostende Lines. Gebouwd in de periode 1956-1958 naar ontwerp van de Gentse architecten V. Vaerewyck en J. Hebbelynck, door de bouwfirma Gebroeders Deveeuw (Wevelgem).
Wegenwerken aan de Oosteroever op de site van het Zeewezen.
De car-ferry "Prinses Josephine Charlotte" aangemeerd bij de tweede laadbrug aan de Sir Winston Churchillkaai. Met zicht op het "Controlegebouw der Car-ferry", de Visserskaai, de woontoren "Europacentrum" en de toren van het Feest- en Kultuurpaleis.
Laadbrug en platform voor de carferry's aan de Sir Winston Churchillkaai. Links de Natiënkaai met het heden (2014) gedempt dok, nu een parking. Met zicht op de Sint Petrus en Pauluskerk, de Sint Pieterstoren (Peperbusse), de toren van het Feest- en Kultuurpaleis en de woontoren Europacentrum. Vooraan de Visserskaai
Foto 18x13. De gebouwen van het zeewezen op de oosteroever en de pakketboot "Koning Albert"
Foto 18 x 13. Laadbrug 1 Zeewezen." In de zomer van 1953 werden de landingsbruggen in Oostende en Dover in gebruik genomen. Voordien moesten de auto's gelost en geladen worden door middel van kranen." Ferdinand Gevaert. In : Vijfkwart Eeuw Male : 1845-1971. p.58. Plate Bib B508
Luchtopname van de werkplaatsen en burelen van het Zeewezen, gelegen aan de oosteroever van de haven
Zicht op het Zeewezendok met links de sluis vanop een werkhuis van het Bestuur van het Zeewezen op de Oosteroever. De toegangssluis was een enkelvoudige sluis zonder sas en werd in 1997 gesloopt. Rechts op de achtergrond de vismijn en de vismijnkantine. In het midden de vuurtoren "Lange Nelle". Links de militaire bouwwerken op de "Halve Maan"
Uit : Ter Cuere Bredene jaarboek 1987. - Gift : Gilbert Nieuwenhuyse.
Postkaart JM 262. Le chenal (entrée de la malle). Pakketboot vaart achteruit de haven binnen.
.
Postwaardestuk 5 cent. Paquebots de l'Etat Belge. A bord du paquebot Pieter Deconinck . (Pieter de Coninck).
Meer info zie www.ostendferry.be