HAVENGEUL

Foto : Carferry "Prinses Josephine-Charlotte" in de havengeul van Oostende

De car-ferry "Prinses Josephine-Charlotte" vaart de Oostendse haven in. Dit schip werd te water gelaten als "Car Ferry" en werd later herdoopt. Gebouwd bij Cockerill en in dienst van 1949 tot 1975. Kon 110 auto's en 700 passagiers meenemen.

Foto : De excursieboot "La Reine des Plages" (1905)

"La Reine des Plage" was één van de vele excursieboten die vanuit Oostende uitvaarden voor korte zeetochten. Vaarde vroeger onder Nederlandse vlag als "De Zuiderzee". In 1913 werd het schip uit dienst genomen en te koop gesteld voor 800 Engelse ponden.

Foto : De velodroom in het Maria-Hendrikapark

Een panoramisch zicht van op de nieuwe watertoren in het Maria- Hendrikapark op de Hazegraswijk. Vooraan de velodroom en er achter de Kazerne Bootsman Jonsen. Zicht op de Graaf De Smet de Naeyerlaan en rechts de Graaf De Smet de Naeyerbruggen. Het Zeestation met de havengeul.

Foto : De Zeedijk, thans Albert I-promenade (1890)

De Zeedijk, tussen de Langestraat en Van Iseghemlaan. In de havengeul de voorsteven van de O.52 St. Michel van eigenaar P. Vynck en reder Auguste Hamman. (Rapport sur l'administration et la situation des affaires de la ville d'Ostende. 1898, p. 156

Foto : Eerste Wereldoorlog. Haven (1914)

Formaat : 8,5 x 12,5 cm. - 70 Ostende - Départ d'un Hydro-avion. - Een Avro 504 L, een van de vier Britse watervliegtuigen die op het water werden gezet door het vliegtuigmoederschip "Empress", aangemeerd in de haven van Oostende. - Map 029A/20A

Foto : Haven

Zicht vanuit het gebouw van het Loodswezen op de havengeul met links het Montgomerydok en  -kaai. Op de voorgrond het clubgebouw van de R.N.S.Y.C., palend aan de monding van de jachthaven aan de Montgomerykaai. Gebouwd in 1952-1956 naar ontwerp van de architect J. Maes en ingenieursarchitect W. Marchal, dit ter vervanging van het houten clubhuis, voormalig jachtpaviljoen uit de Ardennen.

Foto : Haven

Foto 18x13. Havengeul met binnenvarend schip. Rechts het Ooststaketsel met de "tijseinpost". Tot 1983 werden de waterstanden in de haven visueel aangeduid aan de mast van dit gebouw. Men gebruikte daarvoor manden en kegels. Hierdoor kon worden afgelezen of het hoog of laag water was. Door de radiofonie heeft de "seinpost" deze functie verloren.

Foto : Haven

De O.11 "Raymond-Maurice" aangemeerd in de havengeul. Op de achtergrond de toren van het inschepingsgebouw voor de ferries, de "Peperbusse" en de Sint Petrus en Pauluskerk. Dit vissersvaartuig werd als O.1 "Fabiola" door de Stad Oostende als huwelijksgeschenk gegeven aan koning Boudewijn en koningin Fabiola naar aanleiding van hun bezoek op 3 april 1961

Foto : Haven.

Foto 18 x 13. Zicht op havengeul met de pakketboot "Prince Philippe" die aangemeerd ligt aan het "Controlegebouw der Car-ferry. Let op de "tijtoren", waarop een synoptische schaal aangebracht wordt met automatische aanduiding van de waterstand via speciale verlichting. Bovenaan de toren, een vlaggenmast en een grote driezijdige klok. Let op de twee dukdalven

Foto : Pakketboot "Koningin Elisabeth" in de havengeul van Oostende

Foto 30 x 22.5 De pakketboot "Koningin Elisabeth" vaart achteruit de haven van Oostende binnen. Op de achtergrond het ooststaketsel. Gebouwd en te water gelaten op de werf Cockerill te Hoboken op 29 oktober 1956. Het schip was uitgerust met een kunststof bekleding op de stalen dekken (Dex-o-tex), ter vervanging van hout. Dit om gewichtsbesparingen en omdat houten dekken zeer duur zijn.

Foto : Pakketboot "Prinses Paola" in de havengeul van Oostende

De "Prinses Paola" in de havengeul van Oostende. Links de tijseinpost. Zeer grote aandacht werd besteed bij de bouw van dit schip aan het comfort van de passagiers. Dit was de laatste pakketboot die enkel gebruikt werd voor personenvervoer. Gebouwd bij Cockerill en in dienst van 1966 tot 1985. Kon 1700 passagiers aan boord nemen.

Foto : Pakketboot "Roi Leopold III" verlaat de havengeul van Oostende

Formaat : 23.5 x 10 cm. De pakketboot "Roi Leopold III" verlaat de haven. (1956-1978)
Meer info zie www.ostendferry.be. - Vooraan zien we nog een detail van het Monument der Zeelieden. Een duidelijk beeld van het West- en Ooststaketsel met tijseinpost

Foto : Sportvissersvaartuig "Bounty-2" vaart de havengeul van Oostende in

Foto : 12.5 x 9 cm. - Sportvissersvaartuig "Bounty-2" van de rederij Bounty. Voorheen, boomkortreiler gebouwd in 1970 met als namen o.a. VL30 "Elisabeth Maria"... Op de achtergrond, de tijseinpost op het Ooststaketsel

Foto : Vissersvaartuig O.94 "Esperance"

2 foto's 15 x 10 cm. - De O.94 "Rosa - Arthur" gebouwd in 1936 op de werf Boel en zonen te Temse in opdracht van David Vileyn. In 1954 werd het vaartuig verkocht aan Charel en Victor Seghers en herdoopt tot "Esperance". Het vaartuig werd geschrapt uit onze vloot in 1977 en gesloopt. De O.94 strandde op 11/03/1955 in de havengeul 

Foto : Vissersvaartuig Z.583 "Angelina" vaart de havengeul van Oostende in.

Foto : 13 x 9 cm. - Op de achtergrond, het Ooststaketsel. - Z.583 "Angelina", stalen boomkortreiler gebouwd in 1970 op de scheewerf L. De Graeve voor de rederij pvba Hertsens. Bruto tonnemaat : 142. 45 en netto tonnemaat 53.14. Lengte : 30,7 m. en breedte 7,32 m. Voorzien van een motor van 525 pk (Anglo Belgian Corporation). Het vaartuig was uitgerust met : radiotelefoon, ontvangstpost, ultra sonore dieptemeter, radar, Decca navigator en Decca trac plotter. In 2007 werd het vaartuig voor de laatste maal opgenomen in de Officiële lijst der Belgische vissersvaartuigen.

Foto : Winter in de havengeul

De "Ijzer", gemeerd aan de Pakketbotenkaai. Het water in de havengeul is gedeeltelijk bevroren. Het kleine vrachtschip "Ijzer" werd gebouwd in 1954 op de scheepswerf Béliard-Crighton (Oostende) voor rekening van het Zeewezen. Het was bestemd om in de winter,wanneer de vervoercapiciteit van de pakketboten relatief klein was, slechts twee afvaarten per dag, een cargodienst te verzekeren. Het schip verzekerde de cargodienst van september tot pinksteren. Sommige jaren waren er twee afvaarten per week, andere jaren slechts één enkele.

Pagina's