"De promotie-acties zijn indrukwekkend"
Foto : Familie Robert Meulemeester uit Zedelgem
Foto : Familie Robert Meulemeester uit Zedelgem
Foto : Yvan Philtjens
Foto : Eric Veulemans, adjunct controller in de bar de de "Admiral Class" op de "Prins Filip".
Foto : Cdt. Patrick Deneire en Lt. Jean-Marie Vanhoorne
Formaat : 100 x 62 cm. - Gesigneerd rechts onder : JGalmache 37.
Affiche in kader, formaat : 102 x 85 cm. - of operating packet-boat services between Ostend and Dover connecting with trains to London operated by the Southern Railway. - Getekend linksboven : Severin
Formaat : 94 x 58 cm. - Reproductie. - of operating packet-boat services between Ostend and Dover connecting with trains to London operated by the Southern Railway. - Getekend linksboven : Severin
Affiche (reproductie) in kader, formaat : 98 x 63 cm. - of operating packet-boat services between Ostend and Dover connecting with trains to London operated by the Southern Railway. - Getekend linksboven : Severin
Formaat : 100 x 60 cm.
Formaat : 70 x 49 cm. - Ontwerp : Alain Chang 1990
Formaat : 100 x 61 cm. - Création Agence Havas Belge. Ontwerp : te.lemaire
Affiche (reproducite) in kader, formaat : 106 x 67 cm. - Création Agence Havas Belge. - Ontwerp : te.lemaire
Affiche in kader, formaat : 106 x 67 cm. - Création Agence Havas Belge. - Ontwerp : te.lemaire
Affiche in kader, formaat : 104 x 65 cm.
Affiche in kader, formaat : 105 x 67 cm.
Affiche in kader, formaat : 105 x 68 cm.
Formaat : 100 x 62 cm. - Getekend rechtsboven : Miessen
Affiche in kader, formaat : 06 x 67 cm. - Getekend rechtsboven : Miessen
Formaat : 100 x 61 cm. - Création Agence Havas Belge. Ontwerp : te.lemaire
Formaat : 101 x 62 cm. - Ontwerp : Luk Jacob
Formaat : 98 x 61 cm. - Reproductie. - Herdruk uitgegeven door RMT-Wagons-Lits in 1990 van de affiche gedrukt bij Steendr. P. Jacquet (Brussel). - Gesigneerd linksboven : Miessen
Affiche in kader, formaat : 107 x 67 cm. - Getekend linksboven : Miessen
Affiche (reproductie) in kader, formaat : 104 x 67 cm. - Herdruk uitgegeven door RMT-Wagon Lits in 1990 van de originele affiche gedrukt door Steendr. P. Jacquet (Brussel). - Getekend linksboven : Miessen
Affiche in kader, formaat : 103 x 66 cm. - Getekend linksboven : Miessen
Formaat : 99 x 62 cm. - Getekend linksboven : Miessen
Affiche in kader, formaat : 104 x 65 cm. - Gesigneers linksonder : Ls Royon
Affiche in kader, formaat : 106 x 67 cm. - Gesigneerd rechtsonder : J Van Noten 38. - Illustratie : Pakketboot "Prins Albert"
Affiche (reproductie) in kader, formaat : 100 x 64 cm. - Herdruk van origineel gedrukt door J. De Heneffe (Brussels). - Getekend rechtsonder : Ray. Ber
Formaat : 94 x 58 cm. - Reproductie. - Herdruk van originele affiche gedrukt bij J. De Heneffe (Brussels). - Getekend rechtsonder : Ray. Ber
Affiche (reproductie) in kader, formaat : 93 x 58,5 cm. - Herdruk van de affiche gedrukt bij J. De Heneffe (Brussels)
Formaat : 84 x 59 cm. - Illustratie : Carferry "Prins Filip" en jetfoil
Affiche in kader, formaat : 97 x 63 cm. - Illustratie : Carferry "Prins Filip" en een Jetfoil
Affiche (reproductie) in kader, formaat : 62 x 98 cm. - Vente & Publicité, 17 Avenue Louise, Bruxelles. - Ontwerp : Miessen
Affiche (reproductie) in kader, formaat : 102 x 65 cm. - Vente & publicité, 17 Avenue Louise, Bruxelles. Ontwerp : Miessen
Formaat : 94 x 58 cm. - Reproductie. - Vente & Publicité, 17 Avenue Louise, Bruxelles. Ontwerp : Miessen
Formaat : 98 x 61 cm. - Reproductie door RMT en Wagons-Lits in 1988 van de in 1938 uitgegeven affiche. - Gesigneerd rechtsonder : J Van Noten 38. Illustratie : Pakketboot "Prins Albert"
Affiche in kader, formaat : 104 x 65 cm. - Gesigneerd rechtsonder : J Van Noten 38. - Illustratie : Pakketboot "Prins Albert"
Formaat : 101 x 63 cm.
Formaat : 100 x 60 cm. - Tien eenboudige lijnen naar Groot-Brittannië. Tot 100 overvaarten per dag gedurende de zomer. Snelle moderne "drive-on... drive off" schepen. Boek nu bij uw reisagent of auto-club. Saelink car ferries. Uw autosnelweg naar Engeland
Affiche in kader, formaat : 104 x 63 cm. - Tien eenvoudige lijnen naar Groot-Brittannië. Tot 100 overvaarten per dag gedurende de zomer. Snelle moderne 'drive-on ... drive off ' schepen. Boek nu bij uw reisagent of auto-club. Sealink car ferries. Uw autosnelweg nar Engeland.
Formaat : 101 x 62 cm.
Affiche in kader, formaat : 104 x 65 cm.
Foto : Jumbo-ferry "Prins Filip" in de havengeul van Oostende (luchtopname) (Foto Louagie)
Foto : De "Reine Astrid" op nieuwjaarsdag in Ramsgate (foto ML)
Met schepenlijst vanaf het ontstaan tot 1984
Met mondelinge getuigenissen van: August Goethals, Yvan Broux, Eddy Lannoo, Georges Billet, Raoul Servais, Norbert Christiaen, Raph. Monteny, Arne Pyson, Marcel Vancampenhout, Roger Jonckheere, Luc Antoine, Daniel Belpaeme, Roland Caestecker, Freddy Deckmyn, Roland Craeye, Ranky Deblock en Rudi Vanagt
Eindverhandeling aangeboden tot het verkrijgen van de graad van Licentiaat in de Geschiedenis. Promotor : Prof. Dr. L. François. Universiteit Gent. Facultait Letteren en Wijsbegeerte, vakgroep Nieuwste Geschiedenis. Academiejaar 200-2001
Foto : De "Reine Astrid" aangemeerd in de haven van Ramsgate
3 foto's van Foto Luc. - Car-Ferry Prinses Josephine-Charlotte (1952-1976). - Meer info www.ostendferry.be
3 foto's van Foto Luc. - Car-Ferry "Prinses Josephine-Charlotte" (1952-1976). - Meer info www.ostendferry.be
Dit schip was uitgerust met een stabilisator tegen het slingeren en had twee garagedekken. Gebouwd bij Cockerill en in dienst van 1958 tot 1975. Het schp kon 160 voertuigen en 800 passagiers inschepen.
Foto z/w 40 x 30. De car-ferry Artevelde in de havengeul van Oostende ex invent76/80h.
Het restaurant.
Gebouwd op de Boelwerf en in dienst van 1962 tot 1983. Kon 1720 auto's en 850 passagiers vervoeren
Foto z/w 24 x 18 cm.
Formaat : 12.5 x 9 cm.
De car-ferry "Prinses Josephine-Charlotte" vaart de Oostendse haven in. Dit schip werd te water gelaten als "Car Ferry" en werd later herdoopt. Gebouwd bij Cockerill en in dienst van 1949 tot 1975. Kon 110 auto's en 700 passagiers meenemen.
Foto 17 x 21.5. Inscheping "Roi Baudouin" aan de Parkestone Quay Harwich
Gebouwd bij Cockerill en in dienst van 1965 tot 1983
Het schip was ingericht met een veranda-bar, wisselkantoor, restaurant, snack-bar en een winkel waar sterke dranken en rookartikelen werden verkocht. Dit was de eerste maal dat een schip voor de Oostende-Dover lijn ontworpen werd met een winkel als standaardinrichting. Gebouwd bij Cockerill en in dienst van 1965 tot 1983. Kon 1720 auto's en 850 passagiers vervoeren.
Formaat : 12.5 x 10 cm. - De Britse carferry strandde op 04/03/1982 op een golfbreker ter hoogte van de Vlaanderenstraat
5 foto's in kleur : 13 x 10 cm.. De "Vortigern" strandde op een golfbreker ter hoogte van de Vlaanderenstraat. Het vaartuig werd op 6 maart door vijf sleepboten van de "Unie van Reddings- en Sleepdiensten" vlot getrokken.
Foto 15 x 10. Was in dienst op de Oostende-Doverlijn van 1948 tot 1973.
De pakketboot " Koningin Elisabeth" vertrekt uit de haven van Oostende. Op de voorgrond het uiteinde van de golfbreker naast het Westerstaketsel (voor de Oostendenaars de Bas). Gebouwd bij Cockerill en in dienst van 1957 tot 1977
Foto 30 x 22.5 De pakketboot "Koningin Elisabeth" vaart achteruit de haven van Oostende binnen. Op de achtergrond het ooststaketsel. Gebouwd en te water gelaten op de werf Cockerill te Hoboken op 29 oktober 1956. Het schip was uitgerust met een kunststof bekleding op de stalen dekken (Dex-o-tex), ter vervanging van hout. Dit om gewichtsbesparingen en omdat houten dekken zeer duur zijn.
Foto 30 x 22.5. Links, op de Zeedijk de eerste vuurtoren, in de volksmond "De Vlaggestok".
Foto 20 x 13 cm.
Formaat : 19 x 13.5 cm. - Ostende - Départ de la malle "Princesse Elisabeth"
Foto 11 x 8. Gebouwd op de werf William Denny & Brothers te Dumbarton in 1888. 1460 ton en haalde een snelheid van 21 knopen. De afstand Oostende - Dover werd afgelegd in 3u20. In deze periode was de Oostende - Doverlijn de goedkoopste verbinding tussen het vasteland en de Britse eilanden. De prijs in eerste klasse bedroeg 25,70 fr., in tweede klasse 22,40 fr. en in derde klasse 20,80 fr.
Foto 30 x 40 z/w. De pakketboot Prinses Astrid verlaat Dover. ex invent 19800078a
De "Prinses Paola" vaart voor onze kust. Laatste schip dat uitsluitend voor passagiersvervoer werd gebruikt.
Foto : 15 x 10.5.
De "Prinses Paola" in de havengeul van Oostende. Links de tijseinpost. Zeer grote aandacht werd besteed bij de bouw van dit schip aan het comfort van de passagiers. Dit was de laatste pakketboot die enkel gebruikt werd voor personenvervoer. Gebouwd bij Cockerill en in dienst van 1966 tot 1985. Kon 1700 passagiers aan boord nemen.
Bar, tweede klas. In dienst van 1958 tot 1979. In 1982 verbouwd tot jetfoilterminal voor Dover
Het restaurant.
Het restaurant.
Het restaurant.
Foto (kopie) : 29.5 x 21 cm.
Gift Louis Pincket
Fotoreportage. Ook Hull - Zeebrugge
Krantenknipsels uit dag- en weekbladen in band gelijmd. - Gift : Gilbert Nieuwenhuyse.
Krantenknipsels uit dag- en weekbladen in bundel gelijmd. - Gift : Gilbert Nieuwenhuyse.
Tek. van H. Seghers
Foto : Lionel Basso, Silvania Cardoen, Robert Blomme en Monique Rosseeuw genieten van de overtocht
Foto : Carferry "Prins Filip" in de havengeul van Oostende (foto Mike Louagie)
Uit : Neptunus, november 1978, p.37-38. Bijdrage handelt over de Kanaaltrafieken van onze kusthavens
Illustraties : (1) In 1908 was er een drukte van jewelste bij de aankomst van de "Leopold II" en (2) Ch. Haeck was gedurende vele jaren commandant op de maalboten en maakte van de "Koning Albert" destijds een mooi schilderij
Illustraties : (1) Zicht op het dek van de Prinses Clementine en (2) Vanop het staketsel de maalboten nazwaaien, behoorde tot de charme van de Oostendse haven
Illustraties : (1) Tilbury-schepen liggen aan de loskade aan de oude Vismijn (1906) en (2) Een Tilbury-schip vaart de haven uit (1900)
Illustraties : (1) De dubbeldekker wacht op de landing van passagiers in Dover (1935) en (2) De havengeul is vrij voor de uitvaart van de Belgische maalboot (1935)
Met lijst : Ongevallen met pakketboten tot aan Wereldoorlog II en na Wereldoorlog II
4 foto's : (1) De Britse pakketboot Royal Sovereign vaart de haven van Oostende binnen (1938) ; (2) De Britse pakketboot Queen of the Channel vaart de haven van Oostende uit (1937) ; (3) Prince Boudouin gemeerd naast de Normandie in de haven van Le Havre (1935) en (4) De Britse pakketboot Vortiger liep op een golfbreker voor Oostende (1982) uit de collectie van R. Coulier
Met lijst pakketboten Oostende - Dover bijgewerkt tot 2006
Foto : Dhr. Charlier tijdens zijn uiteenzetting aan boord van de "Prins Filip" (Foto Mike Louagie)
6 foto's : (1) De pakketboot "Ville de Liège" in 1936 bij het uitvaren van de haven van Oostende met op het achterdek twee autocars ; (2) de stoomraderboot "Marie-Henriette" in de haven van Dover ; (3) de pakketboot "Princesse Elisabeth" (1905) ; (4) de pakketboot "Pieter de Coninck" ; (5) raderstoomboot "Diamant" en (6) raderstoomboot "Prince Albert" bij het verlaten van de haven van Oostende
Foto : Pakketboot "Koning Albert" voor de kust van Dover
Gesigneerde uitgave.
Het exemplaar met het inventarisnummer 2020/2084 = C612, herkomst : de heer Jean De Langhe
Maalboot Oostende-Dover J.V.D.B. 102/7. Met zicht op het weststaketsel
Artevelde 1958-1976 T 12
Eurovoyager ( ex Prins Albert) T 136
Inventaris 2020/1027 fotoarchief D2 album 1 Herkomst Simoens Roland
Crossing the carferry "London - Istanbul". Ex "Ville de Liège" omgebouwd in 1935. Laadvermogen : 250 passagiers en 100 personenwagens. Het was zijladend met neerklapbare bruggen. Deze carferry bevatte dertig cabines, zes badkamers, een restaurant, een salon en een rooksalon. De artistieke versiering was door architect Obozinsky verzorgd. Na 35 jaar dienst werd ze in 1946 voor schroot verkocht.
AVM A. 203. De carferry "Prince Laurent" in de havengeul van Oostende. Genieten op "'t koptsje van 't hoofd, of het uiteinde van het weststaketsel.
Zeevaartlijn Oostende-Dover. Car-ferry "Prince Laurent" Townsend Thoresen AVM A. 249
Prince Laurent 5052 gross tons Built 1974 by Boelwerf Temse. Sold for further service 1992
Postkaart Tropic T 35. Princesse Marie-Christine
Sealink Princesse Marie-Christine AVM Z. 190
Zeevaartlijn Oostende-Dover. Princesse Marie-Christine .Townsend Thoresen AVM A. 251
Postkaart A.V.M.A.296. Vooraan het Montgomerydok en het gebouw van het loodswezen.
Postkaart : A. Van Mieghem, 8400 Oostende, N° A.296. Vooraan het Montgomerydok en het gebouw van het loodswezen. Map 041B/94d
Prins Albert (III). 6112 gross tons. Build 1978 by Cockerill of Hoboken
Prins Filip arriving at berth n° 2 Dover eastern docks 29-10-92 Pride of Dover T 60
Zeevaartlijn Oostende-Dover AVM A. 327
Postkaart AVM A.327 Prins Filip Zeevaartlijn Oostende-Dover.
Postkaart A.V.M. A.324. Zeevaartlijn Oostende-Dover
Postkaart A.V.M. A.325. Reine Astrid
Zeevaartlijn Oostende-Ramsgate AVM A. 349
Zeevaartlijn Oostende-Dover AVM A. 325
Zeevaartlijn Oostende-Dover AVM A.248. De carferry "Stena Nautica" in 1982 door de RMT gecharterd en in 1983 gekocht en omgedoopt tot "Reine Astrid". In dienst van 1982 tot 1997.
Postkaart A.V.M. A.248. Reine Astrid
AVM A.150. - Zicht vanaf de Albert I-promenade. De carferry strandde op een golfbreker ter hoogte van de Vlaanderenstraat.
Oostende voor anker 2005 T 518
Oostende AVM A. 391
Postkaart nr 23. Ostende - Malle à la Gare Maritime. Hier aangemeerd aan de kaai nabij het Zeestation.
Postkaart : Wilhelm Hoffmann A.G., Dresde, nr. 3157. Ostende - Les écluses
Postkaart : Nels, Bruxelles, serie 28, nr 28. Souvenir d'Ostende - Le Port et le Débarcadère. De raderstoomboot "Ville de Douvres" gemeerd aan de pakketbotenkaai. Links het eerste zeestation.
Le Bon, éditeur, Ostende, N° 30. Ostende - L'Estacade Malle-Poste. - Panoramische prentkaart. - De pakketboot "Princesse Josephine" verlaat de havengeul van Oostende. Op het Weststaketsel, vooraan, "sjown" (trekken) mannen en vrouwen een boot de haven uit. Ook enkele zeilvissersvaartuigen, waaronder een Oostendse schover, in het midden, varen de haven binnen
Le Bon, éditeur, Ostende, N° 36. - Ostende - L'Estacade Malle-Poste. - Panoramische prentkaart. - Uitleg zie : inventarisnummer 2012/0659
Uitleg zie : inventarisnummer 2012/0659
Oostende AVM A. 395
Postkaart Chantry classics cc/s187. Princesse Clémentine
Groeten uit Oostende AVM A.207. Gebouwd bij Boeing (USA) in 1981. Vanaf 31 mei 1981 ingezet voor het snelvervoer van reizigers op de Oostende-Dover lijn. Hij doet de overvaart in 1u 40min. Hij kan 316 reizigers met bagage aan boord nemen. De bemanning van de jetfoil bestaat slechts uit 8 personen, namelijk een kapitein en een luitenant en zes stewardessen, die de functie van matroos uitoefenen maar ook ten dienste staan van de reizigers aan wie ze tijdens de reis eten, drank en koopwaren aanbieden. Rechts de tijseinpost op het ooststaketsel.
Postkaart A.V.M. A.253.
Zeevaartlijn Oostende - Dover Princesse Clémentine
Postwaardestuk 10 cent. Aan boord van de Paketboot Jan Breydel
Postkaart Le Bon. Ostende. Sortie de la Malle.
Postkaart Nels. Ostende. L'Estacade et le départ de la Malle. Oostende. De Havendam en het vertrek van een Mailboot. Veel volk op het einde van het weststaketsel.
Postkaart Nels serie 13 nr 20. Ostende. La malle "Jan Breydel" en route pour l'Angleterre. The Mail Steamer "Jan Breydel" on the way to England. Rechts de tijseinpost op het ooststaketsel. De "Jan Breydel" werd gebouwd op de scheepswerf van Cockerill in 1910
Koning Albert T 31. In december 1947 werd de pakketboot "Koning Albert" afgeleverd door de werf Cockerill te Hoboken en ingezet op de lijn Oostende - Dover. Ten overstaan van de vorige schepen betekende dit vaartuig, qua passagiersaccomodatie, een ernstige stap vooruit. Er was meer volledig afgeschermde passagiersruimte en het restaurant was niet meer in het voorschip, maar midscheeps naar achter toe. Tevens was de ruimte van 2e klasse in verhouding tot 1e klasse verhoogd. Verder was de bovenbouw gedeeltelijk in lichtmetaal uitgevoerd.
Postkaart Nels . La malle Ostende-Douvres. Pakketboot "Koningin Elisabeth". Rechts op het einde de Tijseinpost gelegen op het ooststaketsel
PostkaartNels Nr 32. De mailboot "Koningin Elisabeth"
Uitgave "Mess", Driekroezen, Brugge. - De pakketboot was in dienst op de Oostende - Dover lijn tussen 1957 en 1978. Vooraan, detail van het Weststaketsel. Rechts, het Ooststaketsel en tijseinpost
Postkaart Nels Serie 13, nr. 31. Ostende - Le port. Départ de la malle.