LIJNVAART

Affiche : 1846 - 1946 : The Belgian Marine service in 1946 celebrate a century...

Formaat : 94 x 58 cm. - Reproductie. - of operating packet-boat services between Ostend and Dover connecting with trains to London operated by the Southern Railway. - Getekend linksboven : Severin

Affiche : 1846 - 1946 : The Belgian Marine service in 1946 celebrate a century...

Affiche (reproductie) in kader, formaat : 98 x 63 cm. - of operating packet-boat services between Ostend and Dover connecting with trains to London operated by the Southern Railway. - Getekend linksboven : Severin

Affiche : 1846 - 1946 : The Belgian Marine service in 1946 celebrate a century...

Affiche in kader, formaat : 102 x 85 cm. - of operating packet-boat services between Ostend and Dover connecting with trains to London operated by the Southern Railway. - Getekend linksboven : Severin

De Oostende - Doverlijn 1846 - 1997 : van het zeewezen tot de RMT [DVD-VIDEO]

Met mondelinge getuigenissen van: August Goethals, Yvan Broux, Eddy Lannoo, Georges Billet, Raoul Servais, Norbert Christiaen, Raph. Monteny, Arne Pyson, Marcel Vancampenhout, Roger Jonckheere, Luc Antoine, Daniel Belpaeme, Roland Caestecker, Freddy Deckmyn, Roland Craeye, Ranky Deblock en Rudi Vanagt

Auteurs: 

Foto : Carferry "Prinses Josephine-Charlotte" in de havengeul van Oostende

De car-ferry "Prinses Josephine-Charlotte" vaart de Oostendse haven in. Dit schip werd te water gelaten als "Car Ferry" en werd later herdoopt. Gebouwd bij Cockerill en in dienst van 1949 tot 1975. Kon 110 auto's en 700 passagiers meenemen.

Foto : Carferry "Roi Baudouin" in volle zee

Het schip was ingericht met een veranda-bar, wisselkantoor, restaurant, snack-bar en een winkel waar sterke dranken en rookartikelen werden verkocht. Dit was de eerste maal dat een schip voor de Oostende-Dover lijn ontworpen werd met een winkel als standaardinrichting. Gebouwd bij Cockerill en in dienst van 1965 tot 1983. Kon 1720 auto's en 850 passagiers vervoeren.

Foto : Carferry "Vortigern" gestrand op golfbreker

5 foto's in kleur : 13 x 10 cm.. De "Vortigern" strandde op een golfbreker ter hoogte van de Vlaanderenstraat. Het vaartuig werd op 6 maart door vijf sleepboten van de "Unie van Reddings- en Sleepdiensten" vlot getrokken.

Foto : Pakketboot "Koningin Elisabeth" in de havengeul van Oostende

Foto 30 x 22.5 De pakketboot "Koningin Elisabeth" vaart achteruit de haven van Oostende binnen. Op de achtergrond het ooststaketsel. Gebouwd en te water gelaten op de werf Cockerill te Hoboken op 29 oktober 1956. Het schip was uitgerust met een kunststof bekleding op de stalen dekken (Dex-o-tex), ter vervanging van hout. Dit om gewichtsbesparingen en omdat houten dekken zeer duur zijn.

Foto : Pakketboot "Princesse Josephine"

Foto 11 x 8. Gebouwd op de werf William Denny & Brothers te Dumbarton in 1888. 1460 ton en haalde een snelheid van 21 knopen. De afstand Oostende - Dover werd afgelegd in 3u20. In deze periode was de Oostende - Doverlijn de goedkoopste verbinding tussen het vasteland en de Britse eilanden. De prijs in eerste klasse bedroeg 25,70 fr., in tweede klasse 22,40 fr. en in derde klasse 20,80 fr.
 

Foto : Pakketboot "Prinses Paola" in de havengeul van Oostende

De "Prinses Paola" in de havengeul van Oostende. Links de tijseinpost. Zeer grote aandacht werd besteed bij de bouw van dit schip aan het comfort van de passagiers. Dit was de laatste pakketboot die enkel gebruikt werd voor personenvervoer. Gebouwd bij Cockerill en in dienst van 1966 tot 1985. Kon 1700 passagiers aan boord nemen.

Omer Vilain over de tijd van toen : 't Sprookje van de Male is uit

Illustraties : (1) In 1908 was er een drukte van jewelste bij de aankomst van de "Leopold II" en (2) Ch. Haeck was gedurende vele jaren commandant op de maalboten en maakte van de "Koning Albert" destijds een mooi schilderij

auteurs: 

Omtrent de Oostende - Doverlijn. - Met foto's

Met lijst : Ongevallen met pakketboten tot aan Wereldoorlog II en na Wereldoorlog II

4 foto's : (1) De Britse pakketboot Royal Sovereign vaart de haven van Oostende binnen (1938) ; (2) De Britse pakketboot Queen of the Channel vaart de haven van Oostende uit (1937) ; (3) Prince Boudouin gemeerd naast de Normandie in de haven van Le Havre (1935) en (4) De Britse pakketboot Vortiger liep op een golfbreker voor Oostende (1982) uit de collectie van R. Coulier

Met lijst pakketboten Oostende - Dover bijgewerkt tot 2006

Auteurs: 

Oostende-Dover : Einde van drie eeuwen traditie

6 foto's : (1) De pakketboot "Ville de Liège" in 1936 bij het uitvaren van de haven van Oostende met op het achterdek twee autocars ; (2) de stoomraderboot "Marie-Henriette" in de haven van Dover ; (3) de pakketboot "Princesse Elisabeth" (1905) ; (4) de pakketboot "Pieter de Coninck" ; (5) raderstoomboot "Diamant" en (6) raderstoomboot "Prince Albert" bij het verlaten van de haven van Oostende 

auteurs: 

Postkaart : Carferry "London-Istanbul"

Crossing the carferry "London - Istanbul". Ex "Ville de Liège" omgebouwd in 1935. Laadvermogen : 250 passagiers en 100 personenwagens. Het was zijladend met neerklapbare bruggen. Deze carferry bevatte dertig cabines, zes badkamers, een restaurant, een salon en een rooksalon. De artistieke versiering was door architect Obozinsky verzorgd. Na 35 jaar dienst werd ze in 1946 voor schroot verkocht.

Postkaart : Havengeul

Le Bon, éditeur, Ostende, N° 30. Ostende - L'Estacade Malle-Poste. - Panoramische prentkaart. - De pakketboot "Princesse Josephine" verlaat de havengeul van Oostende. Op het Weststaketsel, vooraan, "sjown" (trekken) mannen en vrouwen een boot de haven uit. Ook enkele zeilvissersvaartuigen, waaronder een Oostendse schover, in het midden, varen de haven binnen

Postkaart : Jetfoil "Princesse Clémentine" in de havengeul van Oostende

Groeten uit Oostende AVM A.207. Gebouwd bij Boeing (USA) in 1981. Vanaf 31 mei 1981 ingezet voor het snelvervoer van reizigers op de Oostende-Dover lijn. Hij doet de overvaart in 1u 40min. Hij kan 316 reizigers met bagage aan boord nemen. De bemanning van de jetfoil bestaat slechts uit 8 personen, namelijk een kapitein en een luitenant en zes stewardessen, die de functie van matroos uitoefenen maar ook ten dienste staan van de reizigers aan wie ze tijdens de reis eten, drank en koopwaren aanbieden. Rechts de tijseinpost op het ooststaketsel.

Postkaart : Pakketboot "Jan Breydel" verlaat de haven van Oostende

Postkaart Nels serie 13 nr 20. Ostende. La malle "Jan Breydel" en route pour l'Angleterre. The Mail Steamer "Jan Breydel" on the way to England. Rechts de tijseinpost op het ooststaketsel. De "Jan Breydel" werd gebouwd op de scheepswerf van Cockerill in 1910

Postkaart : Pakketboot "Koning Albert" in volle zee

Koning Albert T 31. In december 1947 werd de pakketboot "Koning Albert" afgeleverd door de werf Cockerill te Hoboken en ingezet op de lijn Oostende - Dover. Ten overstaan van de vorige schepen betekende dit vaartuig, qua passagiersaccomodatie, een ernstige stap vooruit. Er was meer volledig afgeschermde passagiersruimte en het restaurant was niet meer in het voorschip, maar midscheeps naar achter toe. Tevens was de ruimte van 2e klasse in verhouding tot 1e klasse verhoogd. Verder was de bovenbouw gedeeltelijk in lichtmetaal  uitgevoerd.

Pagina's