LONDON-ISTANBUL (CARFERRY)

Archief : Zeewezen pakketboten Ville de Liége (1913-1934) en Stad Antwerpen (1913-1936)

Plan- AUT/390 Autocarrier Ville de Liége (2x).(London-Istanbul)_
Plan- 898 Ville de Liégé et Stad Antwerpen, plan des formes Nr 530-531.
Plan- Nr 550 en 551 2 Poquebots à turbine -Coupe au maitre.(2x).
Plan- T.S. Ville de Liége -Stad Antwerpen disposition des cabines et locaux (après ca transformation de 1928-1929).
Plan  2.paquebots nr 530-531  Plan des formes.
Plan- Ensemble des servo-moteurs:
Plan- Condenseurs
Plan- Installation desarbres du tunnel.

Foto : De car-ferry "London-Istanbul" (circa 1936)

De maalboot Ville de Liège werd in 1914 gebouwd op de scheepswerf Cockerill te Hoboken bij Antwerpe,. De maalboot werd in 1936 omgebouwd tot de eerste car-ferry op de lijn Ostend-Dover. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd het schip gebruikt als depotschip voor de Engelse Royal Navy. Na de oorlog kreeg het opnieuw haar vroegere bestemming als passagiersschip en bleef tot 1950 (?) in gebruik. Op de onderste foto : enkele bemanningsleden.

Postkaart : Carferry "London-Istanbul"

Crossing the carferry "London - Istanbul". Ex "Ville de Liège" omgebouwd in 1935. Laadvermogen : 250 passagiers en 100 personenwagens. Het was zijladend met neerklapbare bruggen. Deze carferry bevatte dertig cabines, zes badkamers, een restaurant, een salon en een rooksalon. De artistieke versiering was door architect Obozinsky verzorgd. Na 35 jaar dienst werd ze in 1946 voor schroot verkocht.