SLEEPBOTEN

Foto : Oostende voor Anker 2016

2 foto's (1) : De "Iris", een logger uit Rotterdam aangemeerd in het Montgomerydok nabij de nieuwe Vistrap en (2) : De "Swifstone", een sleepboot uit Queenborough in het Montgomerydok. De "Iris" verlaat het dok voor een tochtje op zee. 

Foto : Sleepboot "Zeetijger"

De ZEETIJGER deed dienst als sleepboot van 1956 tot 1994 bij het toenmalige ‘Zeewezen’. Het vaartuig werd in 1994 openbaar verkocht aan de NV Scheepssloperij Bakker uit Brugge. Het werd later doorverkocht aan C.H. Schoonbeek (Amsterdam) die het vaartuig opknapte als ‘diving vessel’. In 1995 vertrok het schip onder Nederlandse vlag naar Sint-Maarten (Caribische Zee). In 2000 werd het doorverkocht aan Flamingo Bay Research Pty Ltd (Australië) die het verbouwde tot onderzoekschip en overbracht naar Sydney in Australië waar het nog steeds rondvaart.

AFMETINGEN INTERN : 29,5 x 40 cm

Postkaart : Handelsdokken

Postkaart Albert 93. Ostende. Le bassin intérieur. Oostende. De binnendok. Aangemeerd in het tweede handelsdok, Aviso " Ville d'Anvers " visserijwachtschip, gebouwd in 1884 bij Cockerill te Hoboken. Het was een brik uit staal gebouwd met hulpstoomvermogen. Ze voerde twee masten met razeilen voor een totaal van 713 m2. De stoommachine die de enige schroef aandreef, ontwikkelde 950 pk waardoor het vaartuig een kruissnelheid van 9 kn. verkreeg. Ze was 69 meter lang, had een breedte van 9 meter en 3,60 meter diepgang.

Postkaart : Haven

Ostende. Vue vers la mer. Nels serie Ostende. Links, aangemeerd de pakketboten  "Princesse Joséphine" en  "Princesse Elisabeth" nabij het Zeestation. Rechts, de sleepboot "Remorque". (Volksnaam "Zwarte Triene"). Op de achtergrond de torens van de Sint Petrus en Pauluskerk.

Postkaart : Schoolschip Comte de Smet de Naeyer

Postkaart VO-DW. Le navire-école Comte de Smet de Naeyer sombré en avril 1906. Gustave Adolphe Fourcault was de commandant op het eerste zeilopleidingsschip Comte De Smet de Naeyer. Het zeilschip verging in de golf van Biskaje op 19 april 1906