VANDERSWEEPPLAATS

Advertentie : Industrielle des Pêcheries. Vanderzweepplaats en Rederijkaai

Stoommachienen. Motoren. Stoomketels. Alle mekanieke vermakingen en constructies. Alle smids-, plaat-, koper en zinkwerk voor schepen. Electrisch en autogeenlasschen. Levering van alle benoodigdheden : oliën, verven, kettingen, chikkels, katoen, carbure, enz.

Foto : Het Eerste Handelsdok (circa 1890)

Het eerste handelsdok met centraal, op de achtergond, de estaminets "De Koophandel" en "In 't Vuurschip" gelegen langs de Keizerskaai en de achterkant langs de Vandersweepplaats. Rechts, het eerste politiebureau op de wijk Hazegras

Foto : Het Hazegras

Foto 15 x 12.5. Algemeen zich op het Hazegras. Rechts het tweede spoorwegstation (Oostende-Stad), gelegen aan de Vandersweepplaats, nu Ernest Feysplein. De gebouwen gelegen aan de Keizerskaai ten zuiden van het eerste handelsdok zijn, van links naar rechts, de cafés "De Koophandel" en "In 't Vuurschip" en het oud politiekantoortje.

Foto : Het Hazegras (circa 1910)

Prachtige opname van het Hazegras, met op de voorgrond de Kapellebrug. Links, het eerste handelsdok en rechts het tweede handelsdok. Op de achtergrond links, het politiecommissariaat en de huizenrij in neo-Vlaamse renaissance stijl, langs de Vandersweepplaats. Rechts, detail van het spoorwegstation.

Foto : Het Hazegras - Vandersweepplaats, nu Ernest Feysplein

Foto kopie van een postkaart 30 x 20. Ostende. Place Vanderzweep. Vandersweepplaats, nu Ernest Feysplein. Het tramwachthuisje en een stoomtram. Rechts het politiekantoor, gebouwd in neo-Vlaamse renaissance stijl naar de plannen van de Oostendse architect Gustaaf Vandamme, in 1905. Het tweede torentje is van het Zeevaartcommissariaat. Op de achtergrond, het eerste handelsdok, de Keizerskaai, vanaf 1919 Vindictivelaan en de Sint Petrus en Pauluskerk

Foto : Het Vander Sweepplein, thans Ernest Feysplein (circa 1910)

Rechts, het politiecommissariaat, gebouwd in 1905 naar de plannen van architect Gustaaf Vandamme. Op de achtergrond, de Keizerskaai, nu Vindictivelaan, met de huizenrij gelegen tussen de Sint-Joris- en de Zuidstraat. We zien de torens van de Sint Petrus en Pauluskerk (links) en de toren van het Zeevaartcommissariaat, of de Pilotage (rechts).

Postkaart (kopie) : Het Hazegras

7. Ostende. La gare et la place Van der Sweep. Algemeen zicht op de Hazegraswijk. Rechts het tweede spoorwegstation (1882) met zicht op de Vandersweepplaats, nu Ernest Feysplein. De stoomtram aan het wachthuisje. Koetsiers wachten om de reizigers naar hun hotel te rijden. Op de voorgrond de handelsdokken en de Kapellebrug. Links de Stapelhuiskaai (Quai de l'Entrepôt),vanaf oktober 1912, voorheen Keizerskaai, met het stapelhuis van de stad. 

Postkaart (kopie) : Hôtel de l'Espérance

Postkaart (kopie). Het "Hôtel de L'Espérence, Oesterbankstraat 4 en hoek Vandersweepplaats, nu Ernest Feysplein. Gebouwd in de periode 1901-1909 naar de plannen van de Oostendse architect Jean-François Gobin. In de neo-Vlaamse renaissance stijl met bruinrode bakstenen uit Zandvoorde. Let op het sierlijke hoekdeel met torentje.

Postkaart (kopie) : Hôtel de la Gare

Postkaart P.I.B. -  Het "Hôtel de la Gare" was gelegen op de Vandersweepplaats, nu Ernest Feysplein, op de wijk Hazegras. Het werd reeds in 1902 opengehouden door Jerôme Rommelaere-Staelen (zie gevelopschrift). Reclamepanelen voor : (1) Pale Ale. Bass. Stout en (2) Bières. Belgica

Postkaart (kopie) : Vandersweepplaats, nu Ernest Feysplein

Foto kopie van postkaart 14.5 x 10.5. Place Van der Zweep et station du tram. Inspelend op de stationsfunctie, huizenrij gebouwd in de neo-Vlaamse renaissancestijl in de periode 1901-1909 door verschillende architecten o.a. : op de achtergrond het politiekantoor met hoektorentje naar ontwerp van Gustaaf Vandamme, afgebroken in 1955 voor de aanleg van de Leopold III-laan. Van architect Achille-Emile Raoux, de gebouwen Vandersweepplaats nr.5, "Direction & Bureaux Tramway Electrique" en nr.6 "Hôtel de l'Avenir".

Postkaart : Handelsdokken

Ostende. Le Bassin Intérieur. Oostende. De Binnendok. Albert 95. We zien het tweede handelsdok met aangemeerde jachten. Vanaf 15 juni tot 30 september was het tweede handelsdok voorbehouden voor pleziervaartuigen, jachten, die er één maand gratis konden aanmeren. Rechts het tweede spoorwegstation (1882) gelegen aan de Stationskaai (Quai de la Gare). Met zicht op de Vandersweepplaats, nu Ernest Feysplein, op de wijk Hazegras.

Postkaart : Hazegras

Postkaart Nels 4. Place de la gare. Algemeen zicht op de Hazegraswijk. Op de voorgrond het eerste handelsdok met aangemeerde vissersvaartuigen. Rechts het tweede spoorwegstation (Oostende-Stad), gebouwd tussen 1880 en 1882 aan de Vandersweepplaats, nu het Ernest Feysplein. Links het politiebureau (1905) naar de plannen van architect Gustaaf Vandamme. Inspelend op de stationsfunctie is het plein omgeven door winkelhuizen, herbergen en hotels opgetrokken in neo-Vlaamse renaissancestijl in de periode 1901-1909.

Postkaart : Hazegras

Postkaart Nels. Ostende. La Station et Panorama de l'Entrée de la Ville. The Station and General View at the entrance of the Town. Algemeen zicht op de Hazegraswijk. Vooraan de handelsdokken en Kapellebrug. Rechts het tweede spoorwegstation (Oostende-Stad) gelegen aan de Vandersweepplaats, nu Ernest Feysplein

Postkaart : Hazegras

Postkaart Nelsserie 13 nr 22. Ostende. La Station et Panorama de l'Entrée de la Ville. The Sation and General View at the entrance of the Town. Algemeen zicht van de Hazegraswijk. Op de voorgrond de handelsdokken en Kapellebrug. Rechts het tweede spoorwegstation (Oostende-Stad) gelegen aan de Vandersweepplaats, nu Ernst Feysplein

Postkaart : Het Hazegras

Place Ernest Feys Nels n° 30. Zicht op de Hazegraswijk. Vooraan vissersvaartuigen gemeerd in het eerste handelsdok. De Vandersweepplaats met rechts het spoorwegstation. In het verlengde de Graaf de Smet de Nayerlaan met links de Onze Lieve Vrouw Onbevlekt van het Hazegraskerk.

Postkaart : Het tweede spoorwegstation van Oostende (Oostende-Stad)

Postkaart : VED, nr. 327. (Imp. V. Ernult-Doncs, 20, rue des Chartreux, Bruxelles). Ostende - Le Gare et le Port. Het oud spoorwegstation (1880-1882), gelegen aan de zuidkant van het Tweede Handelsdok, de Keizerskaai, vanaf 1912 de Stationskaai (Quai de la Gare). Met zicht op de Vandersweepplaats, nu Ernest Feysplein. Architect Felix Laureys ontwierp het station in de geest van de Engelse laatgotiek, de zogenaamde Tudor-gotiek.

Postkaart : Het tweede spoorwegstation van Oostende (Oostende-Stad)

Ostende. La Gare Centrale. Met zicht op de Vandersweepplaats op de wijk Hazegras. Sedert 1888, de vroegere benaming was Place Neuve. François Van Der Sweep, ingenieur, voorzitter raad van bestuur van de Belgische spoorwegen. Als hoofdingenieur stond hij in voor de ontmantelingswerken (1865-1875) te Oostende. Geboren te Oostende (Jozef II-straat) op 25 maart 1821 en overleden te Elsene op 2 mei 1884. Bron : Straatnamen van Oostende van A tot Z / Daniel Deschacht. 1982, p.163. Plate BIB B235

Postkaart : Het tweede spoorwegstation van Oostende (Oostende-Stad)

Postkaart : Editeur V.G. 42 Avenue du midi, Bruxelles (Victor Grégoire). Ostende - La Gare. Gelegen aan de Vandersweepplaats, nu Ernest Feysplein op de Hazegraswijk. Literatuur : Bouwmeesters van Oostende-Belle-Epoque. XIV. Felix Laureys / Norbert Hostyn. In : De Plate, 1978, p.105-106. Raadpleegbaar via de Plate in PDF-formaat.

Postkaart : Tramhalte aan de uitgang van het station

Postkaart. Oostende, Van der Sweepplein of Vandersweepplaats, vanaf 1945 Ernest Feysplein. Een tram van de lijn 2 komt toe uit Westende bad ca. 1924. Motorrijtuig type O.B., met bijrijtuig O.B. en twee open bijrijtuigen waarvan het eerste met afgeronde balkons (reeks: 8760-8767) en het tweede met rechthoekige balkons en omgeslagen rand (reeks 8754-8759).  De steekkarren voor het tramhuisje waren van de porteurs die de bagage van treinreizigers van of naar de tram of trein brachten. Het station bevond zich toen ook aan het Van der Sweepplein, links van het tramhuisje.