VISSERIJDOK

Foto : Haven.

Foto 18x13. Slipway. In 1931 worden ten noorden van het visserijdok twee slipways geïnstalleerd. De slipways zijn van Amerikaanse oosprong : "Crandall Dry Dock Engineers Inc., Cambridge Massachusetts, USA".Na de schade in de Tweede Wereldoorlog grondige herstellingswerken. In 1972-1972 grondige renovatie, met uitzondering van de fundering voor de sporen en het tandwielmechanisme.

Foto : Haven

Het Duitse visserij onderzoeksschip "Anton Dohrn" op officieel bezoek, aangemeerd bij de Vismijn in het Visserijdok. Achter het vaartuig het Sprotkot. Het vaartuig was tevens een visserijwachtschip. Het was uitgerust met een operatiekamer en een hospitaal met 8 bedden.

Foto : Haven

Het Visserijdok en de Hendrik Baelskaai.Centraal het gebouw van de Froid Industriel,de firma die ijs leverde aan de vissersvloot.Links de opslagtanks en het gebouw van de petroleummaatschappij Purfina en de gebouwen van de rederij Motorvisserij en Ostend Stores & Rope Works. Aan de kaai o.a. de Z.425 "Research" en de O.231 "André-Monique"

Foto : Haven

Een groot vissersvaartuig van de rederij M.V. en twee kleinere op de Slipway aan de Buskruitstraat. Zicht van op de Slipwaykaai. "De twee slipways zijn geïnstalleerd op een bedding van 132,70 m. en een helling van 0,081 m. per meter. De grootste heeft een draagvermogen van 1000 ton, een lengte van 50 m. en een nuttige breedte van 11,50 m. De andere heeft een draagvermogen van 500 ton, een lengte van 40 m. en een nuttige breedte van 9,50 m. (Het havencomplex van Oostende, p.69-70) Plate bib B961.

Foto : Haven.

Foto 18x13. De slipway.Hier zie je een van de twee bedienings- en machinegebouwtjes op betonnen sokkels in zakelijke doch "ontworpen" interbellumstijl : gele baksteen, geaccentueerde afgeronde hoeken, drie ronde vensteropeningen in de rugzijde en panoramisch venster met deuropening in de frontgevel en een stukje van een zijgevel. De doorbrekingen zijn door uitspringende natuurstenen omlijstingen geaccentueerd. Een poort geeft toegang tot de machinekamer en de kettingrollen. Betonnen overkragende vlakke dakplaat.

Foto : Vissersvaartuig O.32 "Petrus Pictor" in het Visserijdok

Foto : 14 x 9.5 cm. - Met vooraan, reder Willy Versluys. Op de achtergrond, de Vismijn. O.32 "Petrus Pictor". Polyester vissersvaartuig gebouwd in 2007 op de scheepswerf Gemini Catamaran Workboats LTD voor Ishtar Rederij BVBA. Bruto tonnemaat : 21 en netto tonnemaat : 6. Lengte : 11,78 m. en breedte : 5,15 m. Voorzien van een motor Daewoo met een vermogen van 221 kW. De visuitrusting van het vaartuig : met plankennet/bordernet voor de passieve visserij. Vanaf 2010 als N.32 "Jolly Jumper" en uitgerust voor de warrelnettenvisserij.

Postkaart : Haven

Nels. S.A.B.E.P.A. - Ostende - Le Port (vue prise en avion). Oostende - De haven (Luchtopname). Ostend - View of the Harbour. - Luchtopname van de haven, Zeedijk-, Centrum- en Visserskwartier. Links boven, de derde vuurtoren in het wit geschilderd, het Visserijdok met aangrenzend de Vuurtorenwijk. De nieuwe vismijn is nog niet gebouwd. Achteraan de Spuikom. De havengeul met het Zeewezen- en Tijdok. De Zeedijk met de hotels en villa's. - (Opname onder voorbehoud ca.1926-1930). - Map 041C/75c

Postkaart : Vuurtoren

Tropic T 449. - De vierde vuurtoren "Lange Nelle" op de Oosteroever. Gemeerd in het Visserijdok het kustvissersvaartuig "Crangon". Het vissersvaartuig heeft nu een educatieve functie. Het is mogelijk om deel te nemen aan de garnaalvisserij en zo stap voor stap  de vangst en het verwerken bij te wonen.