ZEILSCHEPEN

Foto : De handelsdokken (circa 1895)

Zeilschepen varen het eerste handelsdok binnen. Links het eerste Zeestation, in de volksmond de "débarcadère" genaamd. Rechts, een gedeelte van de Keizerskaai, thansVindictivelaan, vanaf de hoek van de Zuidstraat tot de hoek van het Sint Petrus en Paulusplein. Het gebouw uiterst rechts is het gekend "Waterhuis".

Foto : De Keizerskaai, nu Vindicitivelaan (circa 1890)

Vrachtschepen in het eerste handelsdok. Gedeelte van de Keizerskaai vanaf de Sint-Jorisstraat (links). Het groot gebouw, centraal in beeld, "Hotel du Nouveau Débarcadère", was gelegen op de hoek van de Zuidstraat. Het werd in 1899 gesloopt voor de bouw van het Zeevaartcommissariaat, ook "Pilotage" genoemd. Rechts, tussen twee masten, het eerste Zeestation 

Foto : Het tweede handelsdok (1901)

Zicht van het tweede handelsdok, richting station. Centraal, de Kapellebrug. Palend aan dit dok, en uiterst rechts in beeld, de twee estaminets : "In 't Vuurschip" en "De Koophandel". Links van deze estaminets, de ijskelder van Hamman en de Stedelijke Stapelplaats.

Foto : Lossen van ijs voor de ijshandel "Norwegian Block Ice". Visserskaai 7

6 foto's : (1) en (2) Een driemastbark lost ijs in het eerste handelsdok ; (3) en (4) Binnenbrengen van het ijs in het pakhuis van Desforges aan de Visserskaai 7 ; (5) en (6)  De wagens waarmee het ijs wordt vervoerd. Map 041D/34 

Foto : Oostende voor Anker

Foto 20 x 30. "Grand Turk" inzending van Catteeuw Willy voor de fotowedstrijd ingericht door K.O.G.H.K. De Plate. De "Grand Turk" in het Mercatordok. Gebouwd in 1988 als replica voor de BBC-serie Captain Hornblower. Op de achtergrond de Sint Petrus en Pauluskerk.

Foto : Oostende voor Anker 2016

2 foto's (1) : De "Iris", een logger uit Rotterdam aangemeerd in het Montgomerydok nabij de nieuwe Vistrap en (2) : De "Swifstone", een sleepboot uit Queenborough in het Montgomerydok. De "Iris" verlaat het dok voor een tochtje op zee. 

Omer Vilain over de tijd van toen : Het rampzalig vergaan van een schoolschip

Illustraties : (1) Het schoolschip "Comte de Smet de Naeyer" bij zijn eerste afvaart op 12 februari 1905 en (2) Het vergaan van het schoolschip in de Golf Van Gascogne in april 1906, zoals weergegeven op een getekende prentkaart die al in mei 1906 verschee,

auteurs: 

Postkaart : Handelsdokken

Postkaart : Blankenberghe (sic) - Bâteau au port. Gemeerd de Noorse driemaster "Cort Adelaer" met thuishaven Kragerö aan de zuidkant van het tweede handelsdok. Vanaf 1890 vervoerde ze vooral ijsblokken naar Engeland en Oostende. In de jaren 1890 nog enkel naar Oostende .
In 1913 werd de "Cort Adelaer" afgetuigd en gebruikt als gesleepte lichter te Gressvik. Rechts een driemaster met zeilen en links ervan een niet getuigd zeilschip deden dienst als drijvende school voor scheepjongens.

Postkaart : Handelsdokken

Ostende. Le Bassin du Commerce. We zien het eerste handelsdok met links het stapelhuis van de stad. Er achter het tweede spoorwegstation (Oostende-Station). De handelsdokken gelegen langs de Keizerskaai (Quai de l'Empereur). Uit erkentelijkheid aan de Oostenrijkse keizer Jozef II gaf men zijn naam aan de weg langs de eerste twee handelsdokken. Weg die ontstaan was na de ontmanteling van de zuidelijke vestingen in 1781. Tot eind septemver 1912 droegen alle straten en kaaien rondom de handelskommen deze naam. Bron : Straatnamen van A tot Z / Daniel Deschacht. 1998, p.83. Plate BIB B235.

Postkaart handelsdokken

Postkaart Nels serie 13 nr 59.
Les bassins.
Aanvoer van ijs uit Noorwegen, uiterst links het schip "Forsete" uit Kragerö, in het midden het opleidingsschip "Ville de Bruges".
met ernaast de onttakelde pakketboot 'Leopold I" die eveneens als schoolschip fungeerde..
Uiterst links geschilderd op de kaai Importation de glaces de Norvege Casteels-De?