CARFERRY'S

Archief : R.M.T.

Archief R.M.T. Oostende-Lines.
Farde : Een Portret met foto Car-ferry "Reine Astrid" Car-ferry "Prins Albert" Car-ferry "Prins Filip " Vleugelboot "Princesse Clémentine"
             Ptan van de Car-ferry "Reine Astrid" Car-ferry "Prins Albert" Car-ferry"Prins Filip" en de Car-ferry "Princesse Marie Christine"

Bijzonder lastenkohier nr2 van 1970

Ministerie van verkeerswezen en van  posterijen ,telegrafie en telefonie.

Bestuur van het Zeewezen en van de binnenvaart.
Bijzonder lastenkohier Nr 2 van 1970.
Beperkte offerteaanvraag -wedstrijd voor:
1-Het opstellen van een of meerdere ontwerpen van carferry;
2-Het leveren van een carferry te Oostende door de werf die het gekozen ontwerp daarvoor heeft ingediend.
 

Foto : Bemanning carferry "Prince Laurent"

Foto (kopie) : 29.5 x 21 cm. - Maquette van de carferry "Prince Laurent" gebouwd door controleur-purser Decerf Honoré. Dit is het geschenk van de bemanning van de carferry "Prince Laurent"  aan commandant Vandenberghe André naar aanleiding van zijn op pensioen stelling. Van links naar rechts : commandant Vandenberghe André, eerste luitenant Vanagt Rudy, eerste officier-werktuigkundige Vandenberghe Maurice en marconist Demeyer Henri (Lange Henri)

Foto : Bemanning carferry "Prince Laurent"

Foto (kopie) : 29.5 x 21 cm. - Feest aan boord van de "Prince Laurent". Purser Eduard Lampo wordt door commandant André Vandenberghe vereert, naar aanleiding van het ontvangen van het ereteken "Ridder in de kroonorde". Links, commandant André Vandenberghe, purser Eduard Lampo, eerste luitenant Rudy Vanagt, werktuigkundige Charel Barbé. Uiterst rechts, marconist Henry Demeyer en controleur Adriën Barbé.

Foto : Bemanning carferry "Princesse Marie-Christine"

Foto (kopie) 29.5 x 21 cm. De controlekamer van de carferry "Princesse Marie-Christine". Links, eerste officier werktuigkundige, Heyndrickx Lucien en naast hem, Severy Robert, tweede officier werktuigkundige.  Zittend, Degraeuwe Roger, derde officier werktuigkundige.

Foto : Bemanning carferry "Prins Albert"

Foto (kopie) : 29.5 x 21 cm. - De bemanningsleden van de carferry "Prins Albert". Derde persoon links, Daniël Vanleke en vierde, J. Butseraen. Rechts, vierde, bootsman, Prosper Jooris en vijfde, commandant Jan Van Caenegem.

Foto : Bemanning carferry "Prins Albert"

Foto (kopie) : 29.5 x 21 cm. - Ontvangst van Mr Devany, reporter van de Britse T.V. in het salon  van de officieren van de carferry "Prins Albert". Van links naar rechts, Goes Roger purser, Keters A. eerste officier werktuigkundige, Devany reporter, Defurne Bernard commandant en (?) eeste luitenant.

Foto : Bemanning carferry "Prins Albert"

Foto (kopie) : 29.5 x 21 cm. Viering van een bemanningslid in de mess van de carferry "Prins Albert". Uiterst rechts, chief-steward Canny Van Houcke Danny en bootsman Prosper Jooris.

Foto : Bemanning carferry "Reine Astrid" (ex Stena Nautica)

Foto (kopie), formaat : 18 x 13 cm. - Machinepersoneel car-ferry "Reine Astrid" ex "Stena Nautica" Van links naar rechts : werktuigkundige Etienne Velghe, 2° officier werktuigkundige  Sorel Fernand, werktuigkundige René Luyens, Stoker Roger Blonde, 1° officier werktuigkundige Cogghe Roland, elektrieker Ronny Martinsen, werktuigkundige Marcel Van Torre, werktuigkundige Jaques Marcel. Zittend : 3° officier werktuigkundige Gilbert Demeester.

Foto : Bemanning carferry "Reine Astrid" (ex Stena Nautica)

Foto (kopie), formaat : 18 x 13 cm. - Machinepersoneel Ploeg 1 car-ferry "Reine Astrid" ex "Stana Nautica" Zittend 1° officier werktuigkundige Benoot Roger- uiterst rechts Stoker Blonde Roger. Achteraan van links naar rechts : werktuigkundige Vandewalle Roger, 2° officier werktuigkundige Willems Raymond, werktuigkundige Peter De Jonghe, werktuigkundige Marcel Jaques, werktuigkundige Marcel Van Torre, elektrieker Martinsen Ronny.

Foto : Carferry "Car-Ferry" in de havengeul van Oostende

Gebouwd in 1948 bij Cockerill (Hoboken) en in dienst vanaf 3 juli 1949. Het was de eerste volwaardige carferry in dienst op het kanaal. De eigenaar kon zelf zijn wagen aan boord rijden. In 1952 werd het schip omgedoopt tot "Prinses Josephine-Charlotte". Het oosterstaketsel met de tijseinpost en op de achtergrond de vierde vuurtoren "Lange Nelle"

Foto : Carferry "Prince Laurent"

Fotomontage van Carferry" Prince Laurent", met foto’s van de 4 bemanningsleden van de machinekamer en de commandant

Hieronder de namen:
Jean Vandecasteele, 2e officier werktuigkundige
Robert Martinsen, 3e officier werktuigkundige
Maurice Vandenberghe, 1e officier werktuigkundige
Roland Pilaeys, elektricien
André Vandenberghe, commandant

Foto hing in café “Bij zwarte Maria” te Temse

AFMETINGEN INTERN : 31,5 x 39 cm
AFMETINGEN EXTERN : 39 x 47 cm

Foto : Carferry "Prinses Josephine-Charlotte" in de havengeul van Oostende

De car-ferry "Prinses Josephine-Charlotte" vaart de Oostendse haven in. Dit schip werd te water gelaten als "Car Ferry" en werd later herdoopt. Gebouwd bij Cockerill en in dienst van 1949 tot 1975. Kon 110 auto's en 700 passagiers meenemen.

Foto : Carferry "Roi Baudouin" in volle zee

Het schip was ingericht met een veranda-bar, wisselkantoor, restaurant, snack-bar en een winkel waar sterke dranken en rookartikelen werden verkocht. Dit was de eerste maal dat een schip voor de Oostende-Dover lijn ontworpen werd met een winkel als standaardinrichting. Gebouwd bij Cockerill en in dienst van 1965 tot 1983. Kon 1720 auto's en 850 passagiers vervoeren.

Foto : Carferry "Vortigern" gestrand op golfbreker

5 foto's in kleur : 13 x 10 cm.. De "Vortigern" strandde op een golfbreker ter hoogte van de Vlaanderenstraat. Het vaartuig werd op 6 maart door vijf sleepboten van de "Unie van Reddings- en Sleepdiensten" vlot getrokken.

Foto : De car-ferry "London-Istanbul" (circa 1936)

De maalboot Ville de Liège werd in 1914 gebouwd op de scheepswerf Cockerill te Hoboken bij Antwerpe,. De maalboot werd in 1936 omgebouwd tot de eerste car-ferry op de lijn Ostend-Dover. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd het schip gebruikt als depotschip voor de Engelse Royal Navy. Na de oorlog kreeg het opnieuw haar vroegere bestemming als passagiersschip en bleef tot 1950 (?) in gebruik. Op de onderste foto : enkele bemanningsleden.

Omtrent de Oostende - Doverlijn. - Met foto's

Met lijst : Ongevallen met pakketboten tot aan Wereldoorlog II en na Wereldoorlog II

4 foto's : (1) De Britse pakketboot Royal Sovereign vaart de haven van Oostende binnen (1938) ; (2) De Britse pakketboot Queen of the Channel vaart de haven van Oostende uit (1937) ; (3) Prince Boudouin gemeerd naast de Normandie in de haven van Le Havre (1935) en (4) De Britse pakketboot Vortiger liep op een golfbreker voor Oostende (1982) uit de collectie van R. Coulier

Met lijst pakketboten Oostende - Dover bijgewerkt tot 2006

Auteurs: 

Pagina's