CARFERRY'S

Foto : Bemanning carferry "Prince Laurent"

Foto (kopie) : 29.5 x 21 cm. - Maquette van de carferry "Prince Laurent" gebouwd door controleur-purser Decerf Honoré. Dit is het geschenk van de bemanning van de carferry "Prince Laurent"  aan commandant Vandenberghe André naar aanleiding van zijn op pensioen stelling. Van links naar rechts : commandant Vandenberghe André, eerste luitenant Vanagt Rudy, eerste officier-werktuigkundige Vandenberghe Maurice en marconist Demeyer Henri (Lange Henri)

Foto : Bemanning carferry "Prince Laurent"

Foto (kopie) : 29.5 x 21 cm. - Feest aan boord van de "Prince Laurent". Purser Eduard Lampo wordt door commandant André Vandenberghe vereert, naar aanleiding van het ontvangen van het ereteken "Ridder in de kroonorde". Links, commandant André Vandenberghe, purser Eduard Lampo, eerste luitenant Rudy Vanagt, werktuigkundige Charel Barbé. Uiterst rechts, marconist Henry Demeyer en controleur Adriën Barbé.

Foto : Bemanning carferry "Princesse Marie-Christine"

Foto (kopie) 29.5 x 21 cm. De controlekamer van de carferry "Princesse Marie-Christine". Links, eerste officier werktuigkundige, Heyndrickx Lucien en naast hem, Severy Robert, tweede officier werktuigkundige.  Zittend, Degraeuwe Roger, derde officier werktuigkundige.

Foto : Bemanning carferry "Prins Albert"

Foto (kopie) : 29.5 x 21 cm. Viering van een bemanningslid in de mess van de carferry "Prins Albert". Uiterst rechts, chief-steward Canny Van Houcke Danny en bootsman Prosper Jooris.

Foto : Bemanning carferry "Prins Albert"

Foto (kopie) : 29.5 x 21 cm. - De bemanningsleden van de carferry "Prins Albert". Derde persoon links, Daniël Vanleke en vierde, J. Butseraen. Rechts, vierde, bootsman, Prosper Jooris en vijfde, commandant Jan Van Caenegem.

Foto : Bemanning carferry "Prins Albert"

Foto (kopie) : 29.5 x 21 cm. - Ontvangst van Mr Devany, reporter van de Britse T.V. in het salon  van de officieren van de carferry "Prins Albert". Van links naar rechts, Goes Roger purser, Keters A. eerste officier werktuigkundige, Devany reporter, Defurne Bernard commandant en (?) eeste luitenant.

Foto : Carferry "Car-Ferry" in de havengeul van Oostende

Gebouwd in 1948 bij Cockerill (Hoboken) en in dienst vanaf 3 juli 1949. Het was de eerste volwaardige carferry in dienst op het kanaal. De eigenaar kon zelf zijn wagen aan boord rijden. In 1952 werd het schip omgedoopt tot "Prinses Josephine-Charlotte". Het oosterstaketsel met de tijseinpost en op de achtergrond de vierde vuurtoren "Lange Nelle"

Foto : Carferry "Prinses Josephine Charlotte" in de havengeul van Oostende

Het M.S. Prinses Josephine Charlotte vaart de oostendse haven in. Dit schip werd tewater gelaten als "Car Ferry" en werd later herdoopt. Gebouwd bij Cockerill en in dienst van 1949 tot 1975. Kon 110 auto's en 700 passagiers meenemen.

Foto : Carferry "Roi Baudouin" in volle zee

Het schip was ingericht met een veranda-bar, wisselkantoor, restaurant, snack-bar en een winkel waar sterke dranken en rookartikelen werden verkocht. Dit was de eerste maal dat een schip voor de Oostende-Dover lijn ontworpen werd met een winkel als standaardinrichting. Gebouwd bij Cockerill en in dienst van 1965 tot 1983. Kon 1720 auto's en 850 passagiers vervoeren.

Foto : Carferry "Vortigern" gestrand op golfbreker

5 foto's in kleur : 13 x 10 cm.. De "Vortigern" strandde op een golfbreker ter hoogte van de Vlaanderenstraat. Het vaartuig werd op 6 maart door vijf sleepboten van de "Unie van Reddings- en Sleepdiensten" vlot getrokken.

Foto RMT

Foto18 x 13 kopie). Machinepersoneel car-ferry "Reine Astrid" ex "Stena Nautica" Van links naar rechts: Werktuigkundige Etienne Velghe, 2° Officier werktuigkundige  Sorel Fernand, Werktuigkundige René Luyens, Stoker Roger Blonde, 1° Officier werktuigkundige Cogghe Roland, Elektrieker Ronny Martinsen, Werktuigkundige Marcel Van Torre, Werktuigkundige Jaques Marcel. Zittend: 3° Officier werktuigkundige Gilbert Demeester.

Omtrent de Oostende - Doverlijn. - Met foto's

Met lijst : Ongevallen met pakketboten tot aan Wereldoorlog II en na Wereldoorlog II

4 foto's : (1) De Britse pakketboot Royal Sovereign vaart de haven van Oostende binnen (1938) ; (2) De Britse pakketboot Queen of the Channel vaart de haven van Oostende uit (1937) ; (3) Prince Boudouin gemeerd naast de Normandie in de haven van Le Havre (1935) en (4) De Britse pakketboot Vortiger liep op een golfbreker voor Oostende (1982) uit de collectie van R. Coulier

Met lijst pakketboten Oostende - Dover bijgewerkt tot 2006

Auteurs: 

Postkaart : Carferry "Eurovoyager" vaart de haven van Oostende uit

Eurovoyager T 379. Mooie prentkaart met de "Eurovoyager" die de havengeul verlaat. Met zicht, links op het Klein Strand en de appartementen langs de Albert I-promenade.  Achteraan, rechts, de Oude Watertoren, de toren van het Feest- en Kultuurpaleis (Wapenplein). In het midden, de nieuwe watertoren (Maria-Hendrikapark) en de woontoren "De Mast" (Ernest Feysplein)

Postkaart : Carferry "London-Istanbul"

Crossing the carferry "London - Istanbul". Ex "Ville de Liège" omgebouwd in 1935. Laadvermogen : 250 passagiers en 100 personenwagens. Het was zijladend met neerklapbare bruggen. Deze carferry bevatte dertig cabines, zes badkamers, een restaurant, een salon en een rooksalon. De artistieke versiering was door architect Obozinsky verzorgd. Na 35 jaar dienst werd ze in 1946 voor schroot verkocht.

Postkaart : Carferry "Princesse Marie-Christine" verlaat de havengeul van Oostende

AVM A.202. - Links, het weststaketsel met ernaast de "bas", een strekdam ter bescherming van het Klein Strand. Rechts, het ooststaketsel met op het einde de tijseinpost. - Inzet : Het Groot Strand met op het einde het Casino-Kursaal)
 

Pagina's