VRACHTSCHEPEN

Foto : De handelsdokken (circa 1895)

Zeilschepen varen het eerste handelsdok binnen. Links het eerste Zeestation, in de volksmond de "débarcadère" genaamd. Rechts, een gedeelte van de Keizerskaai, thansVindictivelaan, vanaf de hoek van de Zuidstraat tot de hoek van het Sint Petrus en Paulusplein. Het gebouw uiterst rechts is het gekend "Waterhuis".

Foto : De Keizerskaai, nu Vindicitivelaan (circa 1890)

Vrachtschepen in het eerste handelsdok. Gedeelte van de Keizerskaai vanaf de Sint-Jorisstraat (links). Het groot gebouw, centraal in beeld, "Hotel du Nouveau Débarcadère", was gelegen op de hoek van de Zuidstraat. Het werd in 1899 gesloopt voor de bouw van het Zeevaartcommissariaat, ook "Pilotage" genoemd. Rechts, tussen twee masten, het eerste Zeestation 

Foto : Het tweede handelsdok (1901)

Zicht van het tweede handelsdok, richting station. Centraal, de Kapellebrug. Palend aan dit dok, en uiterst rechts in beeld, de twee estaminets : "In 't Vuurschip" en "De Koophandel". Links van deze estaminets, de ijskelder van Hamman en de Stedelijke Stapelplaats.

Foto : Winter in de havengeul

De "Ijzer", gemeerd aan de Pakketbotenkaai. Het water in de havengeul is gedeeltelijk bevroren. Het kleine vrachtschip "Ijzer" werd gebouwd in 1954 op de scheepswerf Béliard-Crighton (Oostende) voor rekening van het Zeewezen. Het was bestemd om in de winter,wanneer de vervoercapiciteit van de pakketboten relatief klein was, slechts twee afvaarten per dag, een cargodienst te verzekeren. Het schip verzekerde de cargodienst van september tot pinksteren. Sommige jaren waren er twee afvaarten per week, andere jaren slechts één enkele.

Postkaart : Handelsdokken

Postkaart : Blankenberghe (sic) - Bâteau au port. Gemeerd de Noorse driemaster "Cort Adelaer" met thuishaven Kragerö aan de zuidkant van het tweede handelsdok. Vanaf 1890 vervoerde ze vooral ijsblokken naar Engeland en Oostende. In de jaren 1890 nog enkel naar Oostende .
In 1913 werd de "Cort Adelaer" afgetuigd en gebruikt als gesleepte lichter te Gressvik. Rechts een driemaster met zeilen en links ervan een niet getuigd zeilschip deden dienst als drijvende school voor scheepjongens.

Postkaart : Handelsdokken

Ostende. Le Bassin du Commerce. We zien het eerste handelsdok met links het stapelhuis van de stad. Er achter het tweede spoorwegstation (Oostende-Station). De handelsdokken gelegen langs de Keizerskaai (Quai de l'Empereur). Uit erkentelijkheid aan de Oostenrijkse keizer Jozef II gaf men zijn naam aan de weg langs de eerste twee handelsdokken. Weg die ontstaan was na de ontmanteling van de zuidelijke vestingen in 1781. Tot eind septemver 1912 droegen alle straten en kaaien rondom de handelskommen deze naam. Bron : Straatnamen van A tot Z / Daniel Deschacht. 1998, p.83. Plate BIB B235.

Postkaart : Havengeul

M.M.Br., N° 33 (Marcovici). - Ostende -  Eglise SS. Pierre et Paul, la Malle de Douvres et Gare Maritime. Maritime Station. - Vooraan gemeerd, een vrachtschip. Wat verder, twee pakketboten van de Oostende - Doverlijn gemeerd nabij het Zeestation. We zien nog de schade aan de perrons tijdens de Eerste Wereldoorlog. Op de achtergrond, de twee torens van de Sint Petrus en Pauluskerk, met links, de toren, ook "Peperbusse" genaamd, van de door brand vernielde Sint Pieterskerk. Er naast, de toren van het Zeevaartcommissariaat gelegen langs de Vindictivelaan.