VRACHTSCHEPEN
Béliard-Crighton : Vrachtschip "Ijzer" [MAP]
Bevat : 8 foto's, formaat : 12 x 17,5 cm. ; 3 foto's, formaat : 16,5 x 23 cm.
Documentatiemap : Haventanker "Clairy"
De meter was mevrouw Aspeslagh, beter bekend als Lia Timmermans
Foto : 16 foto's van diverse onderwerpen
Formaat : 3 x 4 cm. - 16 exemplaren. Havengeul, vissersvaartuigen, baggerboten, vrachtschepen, strandreddingsdienst, vrouwenportretten. - Map 006 A-87
Foto : 47 foto's van het vrachtschip "Julien Deweert" van zijn eerste reis Antwerpen - Finland - Oostende
Eind juni tot begin juli 1962.
Foto : De handelsdokken (circa 1895)
Zeilschepen varen het eerste handelsdok binnen. Links het eerste Zeestation, in de volksmond de "débarcadère" genaamd. Rechts, een gedeelte van de Keizerskaai, thansVindictivelaan, vanaf de hoek van de Zuidstraat tot de hoek van het Sint Petrus en Paulusplein. Het gebouw uiterst rechts is het gekend "Waterhuis".
Foto : De Keizerskaai, nu Vindicitivelaan (circa 1890)
Vrachtschepen in het eerste handelsdok. Gedeelte van de Keizerskaai vanaf de Sint-Jorisstraat (links). Het groot gebouw, centraal in beeld, "Hotel du Nouveau Débarcadère", was gelegen op de hoek van de Zuidstraat. Het werd in 1899 gesloopt voor de bouw van het Zeevaartcommissariaat, ook "Pilotage" genoemd. Rechts, tussen twee masten, het eerste Zeestation
Foto : De voorhaven (1950)
Links, het buitenvaren van het vrachtschip Topaze. Rechts, de jolletjes die dienden als overzetbootjes tussen beide staketsels
Foto : De voorhaven (circa 1904)
Getrokken door een sleepboot vaart een zeilschip de haven uit. Uiterst rechts op de foto, een gedeelte van de oude vismijn. Links op de achtergrond, de nog niet volledig afgewerkte Graaf de Smet de Naeyerbrug.
Foto : Haven
Foto : 18 x 24 cm. Het Vlotdok. Links de Oostkaai en de firma Legaey. Map 041D/52
Foto : Haven
Formaat : 10.5 x 15 cm. - Het Vlotdok
Foto : Haven
Lossen van een der vrachtschepen met hout die toen regelmatig vanuit Scandinavië onze haven aandeden. Links de stadshangar aan de Westkaai van het Vlotdok en een halfportaalkraan.
Foto : Haven
De Coaster (kustvaartuig) Piet Schipper in de achterhaven.Op de achtergrond Zeemachtschepen aan de militaire site.
Foto : Haven
De "Piet Schipper", een kustvaartuig, gestrand te Oostende.
Foto : Haven
Formaat : 15 x 10 cm. - Het Houtdok
Foto : Haven
Algemeen zicht op het Vlotdok. Links, de Oostkaai en de firma Legaey. Rechts, de Westkaai-Vlotdok en de stadshangars. Op de achtergrond het Houtdok.
Foto : Haven
Het Vlotdok kort na de Tweede Wereldoorlog. Rechts nog duidelijke sporen van de vernielingen in de Tweede Wereldoorlog. Vooraan liggen de vrachtschepen "Westende" en de "Wenduine" aangemeerd aan de Westkaai.
Foto : Haven
Het vrachtschip S.S. Monte Diz in het Vlotdok.
Foto : Haven
Het Russisch vrachtschip Stavropol aan de kaai in het Visserijdok.Rechts de scheepswerven aan de Nieuwe Werfkaai en links de Dr. E. Moreauxlaan.
Foto : Haven
Het Russisch vrachtschip Gatchina V., in het Visserijdok heeft zijn lading gelost op de Hendrik Baelskaai.
Foto : Haven
Het Russisch vrachtschip Gatchina V, in het Visserijdok heeft zijn lading gelost op de Hendrik Baelskaai
Foto : Haven
Het Panamees vrachtschip "Leo" lost zijn lading planken op de Westkaai aan het Vlotdok.
Foto : Haven
Het vrachtschip "Gatchina". Op de kade, centraal, schepen Maurice QUAGHEBEUR met naast hem, rechts, Alfred RIGAUX, later directeur toerisme.
Foto : Haven
Het vrachtschip "Gatchina" wordt geladen aan de Vismijn met tonnen ingelegde vis.
Foto : Haven
De Russische vrachtschepen "Spartan" en "Seletka" in het Vlotdok.
Foto : Havengeul
Foto 25 x 10. Het vrachtschip "Hestia" van de rederij MLB (Manfred Lauterjung Befrachtung) uit Emden (Duitsland) in de havengeul van Oostende. Op de achtergrond het Ooststaketsel.
Foto : Het eerste handelsdok (1901)
Zeilschepen gemeerd aan het eerste handelsdok. Rechts, op de hoek van de Zuidstraat, het Zeevaartcommissariaat (met torentje), alsook een gedeelte van de Keizerskaai, thans Vindictivelaan
Foto : Het tweede handelsdok (1901)
Zicht van het tweede handelsdok, richting station. Centraal, de Kapellebrug. Palend aan dit dok, en uiterst rechts in beeld, de twee estaminets : "In 't Vuurschip" en "De Koophandel". Links van deze estaminets, de ijskelder van Hamman en de Stedelijke Stapelplaats.
Foto : Houtdok
Foto : 10.5 x 8 cm. - Het vrachtschip "Kurland" gemeerd in het Houtdok
Foto : Houtdok
Foto : 10.5 x 8 cm. - Het vrachtschip "Enigheden" uit Marstal (Denemarken) in het Houtdok. Op de achtergrond ,de houthandel Snauwaert
Foto : Houthandel Snauwaert in het houtdok
Zwart/wit foto Antony 291035-1. Formaat : 23,5 x 29,5 cm. – In het Houtdok ligt het vrachtschip Consul Poppe uit Hamburg aangemeerd dat gelost wordt. Links houthandel J. & C. Snauwaert, in de achtergrond scheepswerf Beliard-Crighton.
Foto : Ro-Ro vrachtschip "Anglian Way" in de havengeul van Oostende
Foto 25 x 1?. De "Anglian Way" voer in de periode 2007-2009 voor de rederij "Cobelfret"
Foto : Ro-Ro vrachtschip "CFF Seine" in de havengeul van Oostende
15 x 10. De CCF Seine verzekerde de lijn Oostende-Ipswich voor rederij Cobelfret
Foto : Ro-Ro vrachtschip "Hansaland" in de havengeul van Oostende
2 Foto's 15 x 10. Voer in die periode in opdracht voor de rederij Ferryways. De eigenaar, periode 2004-2016, was de Swedish Orient Line.
Foto : Ro-Ro vrachtschip "Hoburgen"
Foto : 15 x 10. 2 exemplaren
Foto : Ro-Ro vrachtschip "Sea Witch" in de havengeul van Oostende
2 Foto's 15 x 10
Foto : Ro-Ro vrachtschip "Tango"
Foto 19.5 x 13. Ro-Ro vrachtschip "Tango" voer in de periode 2002-2003 voor rederij Ferryways op de Oostende-Ipswichlijn. (onder voorbehoud)
Foto : Vrachtschip "Betsy S" in de havengeul van Oostende
2 Foto's 15 x 10. Thuishaven : Southampton
Foto : Vrachtschip "Ijzer"
Map 2009/0848-7
Foto : Vrachtschip "Ijzer"
Map 2009/0848-6
Foto : Vrachtschip "Ijzer". Tewaterlating bij Béliard-Crighton (01)
Het vrachtschip op stapel. - Map 2009/0848-2
Foto : Vrachtschip "Ijzer". Tewaterlating bij Béliard-Crighton (02)
Het vrachtschip op stapel. - Map 2009/0848-1
Foto : Vrachtschip "Ijzer". Tewaterlating bij Béliard-Crighton (03)
Het vrachtschip loopt van stapel in het Zwaaidok. - Map 2009/0848-3
Foto : Vrachtschip "Prinses Maria Pia"
Het vrachtschip "Prinses Maria Pia" (Antwerpen) vaart de haven uit met een lading vlas (?).
Foto : Vrachtschip "Prinses Maria Pia" verlaat de haven van Oostende
Formaat : 13 x 18 cm. - Op de achtergrond, de tijseinpost op het Ooststaketsel
Foto : Vrachtschip "Prinses Maria Pia" verlaat de haven van Oostende
Formaat : 13 x 18 cm. - Op de achtergrond, de tijseinpost op het Ooststaketsel.
Foto : Vrachtschip "Reynolds" aangemeerd in het Vlotdok.
Het vrachtschip "Reynolds" aangemeerd in het Vlotdok nabij Hangaar N° 1.
AFMETINGEN INTERN : 23,5 x 38 cm
AFMETINGEN EXTERN : 49 x 63 cm
Foto : Vrachtschip "Topaze"
Formaat : 15 x 10 cm.
Foto : Winter in de havengeul
De "Ijzer", gemeerd aan de Pakketbotenkaai. Het water in de havengeul is gedeeltelijk bevroren. Het kleine vrachtschip "Ijzer" werd gebouwd in 1954 op de scheepswerf Béliard-Crighton (Oostende) voor rekening van het Zeewezen. Het was bestemd om in de winter,wanneer de vervoercapiciteit van de pakketboten relatief klein was, slechts twee afvaarten per dag, een cargodienst te verzekeren. Het schip verzekerde de cargodienst van september tot pinksteren. Sommige jaren waren er twee afvaarten per week, andere jaren slechts één enkele.
Foto : Zicht op het Vlotdok
Zwart/wit foto Antony 110521-2. Formaat : 23,5 x 29,5 cm. – Een zicht op het Vlotdok van op de Demeybrug. Aan beide zijden van het dok liggen zowel vrachtschepen, zeilschepen als binnenvaarders aangemeerd. Aan de Oostkaai helemaal rechts een stukje van het goederenstation, daarnaast halfportaalkranen en centraal achter hangar nr.
Foto havengeul
Foto 25 x 10
Een vrachtscip vaart Oostende binnen
Foto havengeul
Foto 25 x 10.
Een vrachtschip komt Oostende binnen.
L'Yzer : 6.275.000 F.
Les navires de la John Cockerill Line
Omer Vilain over de tijd van toen : De aantrekkingskracht van het zeilschip
Illustraties : (1) Een zeilschip komt de havengeul binnengevaren (1902) en (2) Zeilschepen lossen hout uit Scandinavië (1906)
Omer Vilain over de tijd van toen : De charme van de zeilschepen
Illustraties : (1) Een driemaster die hout uit het noorden naar de haven van Oostende bracht (1904) en (2) Een groot zeilschip vaart de havengeul binnen (1900)
Plan : scheepsbouw : Cutty Sark
vorm : origineel plan
leesbaarheid : goed
toestand : goed
onderwerp : riggingplan met 2 foto's + op keerzijde Kiel - langszicht - dekplan - doorsneden
plannummer : 1 - op keerzijde 2
Deens
Plan : scheepsbouw : Cutty Sark
vorm : afdruk
leesbaarheid : goed
toestand : goed
onderwerp : riggingplan
taal : Deens
Plan : scheepsbouw : Cutty Sark
vorm : afdruk
leesbaarheid : goed
toestand : goed
onderwerp : Kiel - langszicht - dekplan
taal : Deens
Plan : scheepsbouw : Cutty Sark
vorm : afdruk
leesbaarheid : goed
toestand : goed
onderwerp : detail rigging plan
taal : Deens
Plan : scheepsbouw : Galjoen Halve Maan
vorm : afdruk
leesbaarheid : minder
toestand : goed
onderwerp : langsdoorsnede
plannummer : blad 2
Plan : scheepsbouw : Galjoen Halve Maan
vorm : afdruk
leesbaarheid : minder
toestand : minder
onderwerp : dwarsdoorsneden over de hoofdspanten
rompmateriaal : blad 3
Plan : scheepsbouw : Galjoen Halve Maan
vorm : afdruk
leesbaarheid : minder
toestand : minder
onderwerp : zij-aanzicht romp
plannummer : blad 4
Plan : scheepsbouw : Galjoen Halve Maan
vorm : afdruk
leesbaarheid : minder
toestand : goed
onderwerp : voor- en achteraanzicht
plannummer : blad 5
Plan : scheepsbouw : Galjoen Halve Maan
vorm : afdruk
leesbaarheid : minder
toestand : goed
onderwerp : rondhout
plannummer : blad 6
Plan : scheepsbouw : Galjoen Halve Maan
vorm : afdruk
leesbaarheid : minder
toestand : goed
onderwerp : verbinding mast-steng-vlaggestok - rigging
plannummer : blad 7
Plan : scheepsbouw : Galjoen Halve Maan
vorm : afdruk
leesbaarheid : minder
toestand : goed
onderwerp : raas
plannummer : blad 8
Plan : scheepsbouw : Galjoen Halve Maan
vorm : afdruk
leesbaarheid : minder
toestand : goed
onderwerp : zeilen met loopend want
plannummer : blad 9
Plan : scheepsbouw : Galjoen Halve Maan
vorm : afdruk
leesbaarheid : minder
toestand : goed
onderwerp : zij-aanzicht van het tuig
plannummer : blad 10
Plan : scheepsbouw : M/S Diamant
vorm : afdruk
leesbaarheid : goed
toestand : goed
onderwerp : algemeen plan opstand en dek
Plan : scheepsbouw : M/S Diamant
vorm : afdruk
leesbaarheid : goed
toestand : goed
onderwerp : lijnenplan
Plan : scheepsbouw : M/S Diamant
vorm : afdruk
leesbaarheid : goed
toestand : goed
onderwerp : plan voor opzet modelspanten
Plan : scheepsbouw : M/S Diamant
vorm : afdruk
leesbaarheid : goed
toestand : goed
onderwerp : modelspanten voor het langscheepse opzet
Plan : scheepsbouw : The Cutty Sark
vorm : origineel plan
leesbaarheid : goed
toestand : goed
onderwerp : algemeen plan : langsdoorsnede, dekzichten, lijnenplan
taal : Engels
copyright of GF Compbell A.M.I.N.A.
bijlage : 'Modelling The Cutty Sark' by Edward Bowness, (58 p.)
Plan : scheepsbouw : The Cutty Sark
vorm : origineel plan
leesbaarheid : goed
toestand : goed
onderwerp : rigging plan
taal : Engels
copyright of GF Compbell A.M.I.N.A.
bijlage : 'Modelling The Cutty Sark' by Edward Bowness, (58 p.)
Plan : scheepsbouw : The Cutty Sark
vorm : origineel plan
leesbaarheid : goed
toestand : goed
onderwerp : zeilplan
taal : Engels
copyright of GF Compbell A.M.I.N.A.
bijlage : 'Modelling The Cutty Sark' by Edward Bowness, (58 p.)
Postkaart : Handelsdokken
Postkaart : Blankenberghe (sic) - Bâteau au port. Gemeerd de Noorse driemaster "Cort Adelaer" met thuishaven Kragerö aan de zuidkant van het tweede handelsdok. Vanaf 1890 vervoerde ze vooral ijsblokken naar Engeland en Oostende. In de jaren 1890 nog enkel naar Oostende .
In 1913 werd de "Cort Adelaer" afgetuigd en gebruikt als gesleepte lichter te Gressvik. Rechts een driemaster met zeilen en links ervan een niet getuigd zeilschip deden dienst als drijvende school voor scheepjongens.
Postkaart : Affiche
Société anonyme John Cockerill Ostende-Londres Rubis Topaze & Saphir.
Inventaris 2020/1163 fotoarchief D2 album 2 herkomst Simoens
Postkaart : De "Ipwich Way" in de havengeul van Oostende
Ipwich way T 454. Op de achtergrond de vuurtoren "Lange Nelle". De rederijen Ferryways en Trans Europa Ferries zorgden voor een bloeiende ro-ro-trafiek in de Oostendse haven.
Postkaart : Handelsdokken
Ed. Nels, Bruxelles. Série 28, N° 8. - Les bassins - Zeilvrachtschepen in het eerste handelsdok. Op de achtergrond, het eerste Zeestation
Postkaart : Handelsdokken
Ostende - Un coin du port. - De brigantijn "KJARTAN" uit Kragerö Noorwegen voerde hout aan voor L. Carbon. Op de achtergrond, de Keizerskaai, met op de hoek van de Zuidstraat, het Zeevaartcommissariaat ook "Pilotage " genoemd en rechts, het "Royal Mail Hotel". Enkele stoomtreilers liggen langs de kade.
Postkaart : Handelsdokken
Postkaart : V.O.-D.W. Ostende - Bassin
Postkaart : Handelsdokken
Le Bon, éditeur, Ostende, nr. 9. Ostende - Bassins Trois Mats. Driemastzeilschepen in de handelsdokken, meestal met kolen, hout en meststoffen uit Chili.
Postkaart : Handelsdokken
Postkaart : REX. Ostende - Bassin de Commerce. Je niet laten misleiden door 1920, want rechts zien we nog het oude zeestation.
Postkaart : Handelsdokken
LUX. - Bassin du Commerce. - Gekleurde prentkaart. - Het eerste handelsdok met op de achtergrond de Keizerskaai. - Op de hoek met de Zuidstraat, het Zeevaartcommissariaat of "Pilotage".
Postkaart : Handelsdokken
Ostende. Le Bassin du Commerce. We zien het eerste handelsdok met links het stapelhuis van de stad. Er achter het tweede spoorwegstation (Oostende-Station). De handelsdokken gelegen langs de Keizerskaai (Quai de l'Empereur). Uit erkentelijkheid aan de Oostenrijkse keizer Jozef II gaf men zijn naam aan de weg langs de eerste twee handelsdokken. Weg die ontstaan was na de ontmanteling van de zuidelijke vestingen in 1781. Tot eind septemver 1912 droegen alle straten en kaaien rondom de handelskommen deze naam. Bron : Straatnamen van A tot Z / Daniel Deschacht. 1998, p.83. Plate BIB B235.
Postkaart : Handelsdokken
Ed. Nels, Bruxelles. Serie 28, nr 8. Souvenir d'Ostende - Bassin III. De handelsdokken gelegen langs de Keizerskaai. Op de achtergrond het tweede spoorwegstation (Oostende-Stad).
Postkaart : Handelsdokken
Editeur J.H. Schaefer, Amsterdam, Déposé, O.52. - Ostende - Quai des Pêcheurs. - Bijgekleurde kaart. - Zicht op het eerste handelsdok gelegen langs de Keizerskaai. Het gebouw met het torentje is de "Pilotage" of het Zeevaartcommissariaat.
Postkaart : Handelsdokken
Wilhelm Hoffmann A.G., Dresde, N° 3107. - Ostende - Le Port. - Op de achtergrond, de Keizerskaai.
Postkaart : Havengeul
M.M.Br., N° 33 (Marcovici). - Ostende - Eglise SS. Pierre et Paul, la Malle de Douvres et Gare Maritime. Maritime Station. - Vooraan gemeerd, een vrachtschip. Wat verder, twee pakketboten van de Oostende - Doverlijn gemeerd nabij het Zeestation. We zien nog de schade aan de perrons tijdens de Eerste Wereldoorlog. Op de achtergrond, de twee torens van de Sint Petrus en Pauluskerk, met links, de toren, ook "Peperbusse" genaamd, van de door brand vernielde Sint Pieterskerk. Er naast, de toren van het Zeevaartcommissariaat gelegen langs de Vindictivelaan.
Postkaart : Ro-Ro vrachtschip "Rose Schiaffino" vaart de haven van Oostende uit.
Postkaart DG Brugge N27. Kon ook 50 passagiers meenemen. Voer voor de rederij Schiaffino vanaf 1980 - 1984 de Oostende - Doverlijn en vanaf 03/1984 - 1987(?) de Oostende - Ramsgatelijn. (data onder voorbehoud)
Postkaart : Vrachtschip "IJzer"
Postkaart Tropic T 15. - IJzer na verkoop aan de N.V. Fadimel en na verlenging (1973). - Meer info www.ostendferry.be
Inventaris 2020/1012 fotoarchief D2 album 1 Herkomst Simoens Roland
Postkaart : Vrachtschip "IJzer" in volle zee
IJzer 1954-1972 T 15. Verkocht in 1972 voor 6.275.00 fr. aan een Nederlandse firma en verlengd. Eindigde als schroot in Nederland in novermber 1988.
Postkaart : Vrachtschip "Reynolds"
"S.S.Reynolds" kapitein Davis komende van San Nicolas (Atgentinië) met 78.820 zakken maïs aan boord voor Leroye en zonen is op 28-08-1912 te Oostende binnengevaren.
Scheepsagenten E.Royon en A.Borgers.
Postkaart havengeul
Postkaart havengeul en oosterstaketsel