OORLOGSSCHEPEN

Foto : Dagen van de Marine 1997

Luxeblad + omslag "Dagen van de Marine 1997" , en 2 foto's, formaat : 15x 10.5 cm. -  Met afbeelding van de "Kamina" AP957. De "Kamina" gebouwd bij Cockerill Hoboken in 1939 als cargo-bananenvervoerder bestemd voor Polen. Door de Duitsers buit gemaakt in 1940 en afgewerkt in 1943 en de "HERMAN VON WISSEMAN" genoemd. In de Kriegsmarine te werk gesteld als begeleider-ravitailleur van snelboten en onderzeeërs. In 1945 door de Engelsen in beslag genomen en herdoopt tot "ROYAL HAROLD" (R.N.). Als transit-hotel omgebouwd te Kiel.

Foto : Eerste Wereldoorlog. Haven (1914)

Formaat : 8,5 x 12,5 cm. - 70 Ostende - Départ d'un Hydro-avion. - Een Avro 504 L, een van de vier Britse watervliegtuigen die op het water werden gezet door het vliegtuigmoederschip "Empress", aangemeerd in de haven van Oostende. - Map 029A/20A

Foto : Haven

Formaat : 13 x 17,5 cm. - Luchtfoto. - We zien oorlogsschepen van de Belgische Zeemacht aangemeerd aan de Diepwaterkaai. Rechts boven de Graaf de Smet de Nayerbruggen en aansluitend de Zeevaartschool langs de Slijkensesteenweg. Rechts, het schoolschip van de Rijksmarineschool "Commandant Fourcault" aangemeerd. - Map 041C/55d

Foto : Het tweede handelsdok (circa 1905)

Het Frans oorlogsschip, de torpilleur Alarme, op bezoek te Oosende. Op de achtergrond een gedeelte van de Keizerskaai, thans Vindictivelaan, vanaf de Werfstraat (links) tot de Kapellestraat (rechts), met centraal het Onze Lieve Vrouw College.

Verdere uitleg zie inventarisnummer 2015/0389

Foto : Kustmijnenveger M.910 "Diest"

Formaat : 24 x 18 cm. - Foto van de plechtigheid ter gelegenheid van de aankomst te Oostende van de eerste kustmijnenvegers door Amerika aan België overgedragen. Op de foto de M.910 "Diest" en bemanning. Gebouwd te Boston in 1953  als MSC.77 en te Oostende in dienst genomen in september 1953

Foto : Prins Albert en Prinses Paola

Prins Albert in het uniform van fregatkapitein en Prinses Paola schouwen een erewacht van de Zeemacht tijdens hun bezoek aan Oostende naar aanleiding van de aankomst van de mijnenveger "J.E. Van Haverbeke" uit de Verenigde Staten. Links van de prinses Korvetkapitein Vervynck (met sabel). Rechts van de prins Kapitein ter Zee Delforge.

Foto : Prins Albert en Prinses Paola

Prins Albert en Prinses Paola op de eretribune bij hun bezoek te Oostende naar aanleiding van de overdracht van de mijnenveger "J.E. Van Haverbeke" uit de Verenigde Staten. De officier uiterst links is Kapitein ter Zee Jules Delforge. De officier uiterst rechts is Kapitein ter Zee Petitjean.

Postkaart : Eerste Wereldoorlog. Britse raids (1918)

Tweede blokkade poging van 22-23 april 1918 op Zeebrugge en Oostende, gekend als "St. George's Day Raid". Het Oostendse luik werd een mislukking. Door veranderende windrichting waardoor het nevelgordijn verdween, het vuur van de Duitse batterijen op de Oosteroever (Eylau, Irene, Hindenburg en Deutschland), een navigatiemisleiding door de Duitsers, misten de Britse kruisers H.M.S. Brilliant en H.M.S. Sirius de havengeul en liepen aan de grond ongeveer 2 km ten oosten van de havengeul voor Bredene. Foto genomen door de Duitsers aan boord van de H.M.S.

Postkaart : Eerste Wereldoorlog. Haven (1915)

Duitsch onderzeeboot = Sous Marin Allemand. Oostende 14-18. PW 34. - Een Duitse duikboot, UB.1-klasse, vaart de haven van Oostende binnen. Op de oosteroever, het quarantainegebouw en op het einde de Vuurtorenwijk. - Map 029A/03b

Postkaart : Eerste Wereldoorlog. Haven (1918)

Nels. Edition J. Revyn, 14, rue du Canada, Bruxelles. - Ruines d'Ostende, 1914-1918 - Premier torpilleur anglais au débarcadère. The ruins at Ostend 1914-1918 - The first torpedoboat at the landing station. - Britse torpedoboten gemeerd aan de Débarcadère of Pakketbotenkaai nabij het vernield Zeestation. - Map 029A/62a