Boekje zichten Oostende
Vues D'Ostende. Boekje met 13 zichten van Oostende in leporello. ( In 2 delen)
Vues D'Ostende. Boekje met 13 zichten van Oostende in leporello. ( In 2 delen)
4 foto's : (1) en (2) Pakketboot "Princesse Clementine" ; (3) de Zeedijk in de Belle Epoque en (4) burgemeester Alfons Pieters begroet baron Van Loo, voorzitter van de paardenwedrennen. Map 041B:84
Reproductie in zwart/wit op hout met de omwallingen; de stadstorens en de hoge gebouwen; op de wallen: de Cercle du Phare en de beide molens.
Foto 29.5 x 21 (kopie). Officieren van de pakketboot. Van links naar rechts : Cattoor G. (luitenant), Bouckaert (commandant) en Grayet (luitenant)
Foto 21 x29.5 (kopie). Officieren van de "Leopold II". Links Luitenant Coucke G. , in het midden commandandt Borgers H. en rechts luitenant Lambert G.
Raderstoomboten aangemeerd in de haven van Oostende
"La Reine des Plage" was één van de vele excursieboten die vanuit Oostende uitvaarden voor korte zeetochten. Vaarde vroeger onder Nederlandse vlag als "De Zuiderzee". In 1913 werd het schip uit dienst genomen en te koop gesteld voor 800 Engelse ponden.
We zien een vissersvaartuig in de havengeul. Links het gebouw van de bestendige reddingsdienst, de eerste vuurtoren (de vlaggestok) en een raderboot gemeerd aan het Weststaketsel
Het Zeestation, in de volksmond "débarcadère" genaamd. Aan de kaai liggen enkele stoomraderboten aangemeerd.
2 Foto's 18 x 13 kopie van postkaart sugg serie 7 n' 151 en 150, restaurant pakketboot Leopold II.
Meer info zie www.ostendferry.be
Foto 30 x 22.5. Links, op de Zeedijk de eerste vuurtoren, in de volksmond "De Vlaggestok".
Foto 11 x 8. Gebouwd op de werf William Denny & Brothers te Dumbarton in 1888. 1460 ton en haalde een snelheid van 21 knopen. De afstand Oostende - Dover werd afgelegd in 3u20. In deze periode was de Oostende - Doverlijn de goedkoopste verbinding tussen het vasteland en de Britse eilanden. De prijs in eerste klasse bedroeg 25,70 fr., in tweede klasse 22,40 fr. en in derde klasse 20,80 fr.
Foto , kopie van kopergravure.
Het staketsel
Foto 17.5 x 12.5. Havengeul met station, gemeerd de raderboot "Prince Baudouin" (1872-1897)
Foto 15 x 7.5 (kopie) De pakketboot raderboot "Prince Baudouin" gemeerd in Oostende
Foto 15 x 9. (kopie)
De raderboot "Prince Baudouin" gemaard te Oostende (1872-1892)
Tek. van H. Seghers
Illustraties : (1) Een loodsboot onder zeil, getrokken door een sleepboot en (2) Een sleepboot tekt twee vissersboten naar open zee
vorm : originele afdruk
leesbaarheid : goed
toestand : goed
onderwerp : algemeen plan
taal : Italliaans
vorm : afdruk
leesbaarheid : goed
toestand : goed
onderwerp : dekplan, 2 fotoafdrukken van zijzichten
taal : Italiaans
vorm : afdruk
leesbaarheid : goed
toestand : goed
onderwerp : constructieplan langsdoorsnede
taal : Italiaans
vorm : afdruk
leesbaarheid : goed
toestand : goed
onderwerp : constructieplan - dwarsdoorsneden spantvormen
taal : Italiaans
Postkaart nr 23. Ostende - Malle à la Gare Maritime. Hier aangemeerd aan de kaai nabij het Zeestation.
Postkaart : Nels, Bruxelles, serie 28, nr 28. Souvenir d'Ostende - Le Port et le Débarcadère. De raderstoomboot "Ville de Douvres" gemeerd aan de pakketbotenkaai. Links het eerste zeestation.
Postkaart : Ostende, vue générale du port. - Raderstoomboten aangemeerd. Het koninklijk jacht "Alberta" van koning Leopold II. Map 041B/77a
Ostende. Vue vers la mer. Nels serie Ostende. Links, aangemeerd de pakketboten "Princesse Joséphine" en "Princesse Elisabeth" nabij het Zeestation. Rechts, de sleepboot "Remorque". (Volksnaam "Zwarte Triene"). Op de achtergrond de torens van de Sint Petrus en Pauluskerk.
Le Bon, édit, Ostende, N° K21. - Ostende - Estacades. - Het wit vaartuig is het Koninklijk Jacht Alberta. - Aan de kaaien aangemeerd, pakketboten van de Oostende - Dover lijn. Links, het eerste zeestation, het nieuwe moet nog gebouwd worden
Postkaart. Ostende. Vue sur la rade ou l'avant port
Postkaart : Ostende, vue générale du port. Raderstoomboten aangemeerd. Het koninklijk jacht "Alberta" van koning Leopold II.
Uitleg zie : inventarisnummer 2012/0659
Ostende - L'Entrée du Port à marée haute. - Een pakketboot van de Oostende Doverlijn verlaat de haven van Oostende. - Wandelaars op het Weststaketsel. De vrouwen beschermen zich tegen de zon met hun parasols. Rechts, detail van het Ooststaketsel.
Panoramakaart 28 x 14 Een raderboot van de Oostende-Dover route vaart de haven uit
Le Bon, éditeur, Ostende, N° 30. Ostende - L'Estacade Malle-Poste. - Panoramische prentkaart. - De pakketboot "Princesse Josephine" verlaat de havengeul van Oostende. Op het Weststaketsel, vooraan, "sjown" (trekken) mannen en vrouwen een boot de haven uit. Ook enkele zeilvissersvaartuigen, waaronder een Oostendse schover, in het midden, varen de haven binnen
PostkaartV.G.
La jetée et paquebot partant
Postkaart Star 2354.
L'Estacade et le dépaert de la malle.
Marie-Henriette 1993-1914
Le Bon, éditeur, Ostende, N° 36. - Ostende - L'Estacade Malle-Poste. - Panoramische prentkaart. - Uitleg zie : inventarisnummer 2012/0659
Postkaart Nels serie Oostende nr 67. L'Estacade
Postkaart. Ostende. 241. L'Estacade
Postkaart Star 2323. Le départ de la malle et l'estacade
A.S., N°8. [Edit. A. Scheers, Forest-Bruxelles]. - La promenade sur l'Estacade. - Het excursieschip "La Reine des Plages", aangemeerd aan het Weststaketsel.
Stengel & C°, Dresde, N° 5917 - Ostende - L'Estacade. - Detail van het Klein Strand. Een raderstoomboot in de havengeul.
Postkaart Aqua photo. Ostende
Postkaart Nels Serie 13, nr. 31. Ostende - Le port. Départ de la malle.
Postkaart V.G.
La malle le "Léopold II" entrant le port d'Ostende.( 1893-1920)
Meer info zie www.ostendferry.be
Postkaart Le Bon
Pakketboot Léopold II. ( 1893-1920)
Meer info zie www.ostendferry.be
Le Bon, édit., Ostende, Nr. 72. - Ostende - Arrivée de la malle. - Raderstoomboot Marie-Henriette 1893-1920. Meer info zie www.ostendferry.be. - Vooraan, het Weststaketsel. Oostende tijdens de Belle Epoque.
Postwaardestuk 5 cent .
Paquebots de l'état Belge Ligne Ostende-Douvres.
A bord du paquebot Marie-Henriette.
Meer info zie www.ostendferry be
Postkaart L. Lagaert, Brux. - N.107. Ostende - Le départ de la Malle
Postkaart Le Bon, édit. Ostende. 78. Ostende - Arrivée de le Malle. Op de voorgrond het Weststaketsel. Op de achtergrond het Ooststaketsel, de tweede vuurtoren en rechts de Vuurtorenwijk.
Postkaart VO-DW . - Ostende - Sortie de la malle (sic). - De pakketboot was in dienst op de Oostende Doverlijn van 1893 tot 1914.
Postkaart 2406. Ostende - Sortie de la malle (sic). De "Marie-Henriette" werd gebouwd bij John Cockerill en kwam in dienst in 1893. Het schip haalde 22,2 knopen en was het snelste passagiersschip ter wereld op dat ogenblik. Zo behaalde de lijn haar eerste internationaal rekord. Op 24 oktober 1914 liep de "Marie-Henriette op de rotsen te Harfleur en zonk. Alle opvarenden met inbegrip van 650 gekwetste soldaten werden gered.
Nels. - Souvenir d'Ostende - La malle entre Douvres et Ostende. - Gekleurde kaart. - Raderstoomboot "Prince Albert" 1887-1911
Postkaart Princesse Clementine (1897-1928).
Meer info zie www.ostendferry.be
Postkaart
Sortie de la malle.
Princesse Clémentine (1897-1928).
Meer info zie www.ostendferry.be
Postkaart VO-DW .
Sortie de la malle.
Princesse Cémentine (1897-1928)
Meer info zie www.ostendferry.be
Postkaart V.G.. Ostende - Le départ de la Malle Belge.
Ostende, Sortie de le Malle. De "Princesse Clementine" liep in oktober 1896 van stapel en kwam in juni 1897 in lijn. Het was het laatste raderschip dat gebouwd werd ten behoeve van de Oostende-Doverlijn. Het was de eerste kanaalveerboot waarop een radioinstallatie geplaatst werd. Ten behoeve van de radioverbindingen met het schip werd in De Panne een zend- en ontvangstpost gebouwd. Het schip was uitgerust met stoommachines van 9.300 PK en bereikte een snelheid van 22 knopen. Het was 109 meter lang en bijna 24 meter breed (over de paddelkisten) en kon 700 passagiers vervoeren.
Nels, série 13, N° 64. - Ostende - La malle "Princesse Elisabeth". - De pakketboot "Princesse Elisabeth" in de havengeul van Oostende. Aan de overkant, een raderstoomboot
Ostende - Gare maritime. - Raderstoomboot "Princesse Henriette" 1888-1920. - Aangemeerd nabij het Zeestation. Rechts, de Oude Vismijn, ook "De Cirk" genaamd.
Paquetbots de l'Etat Belge. Ligne Ostende-Douvres. A bord du paquetbot Princesse Henriette.
Postkaart Ferry publications (Reproductie cliché Jacobs)
Princesse Henriette 1098 gross tons
Held world record for the fastest paddle steamer.
Built 1888 by Wm Denny & Bros Dumbarton.
Broken up Holand 1922.
Meer info zie www.ostendferry.be
Postkaart Stengel 5934. Ostende. La jetée et paquebot partant
Princesse Henriette. 1098 gross tons. Held world record for the fastest paddle steamer. Built 1888 by Denny & Bros of Dumbarton. Broken up Holland 1922. Gebouwd in 1888 bij William Denny & Brothers uit Dumbarton. 1460 ton en haalde een snelheid van meer dan 21 knopen. De afstand Oostende-Dover werd afgelegd in 3u20.
Ostende - La Malle. - Gekleurde prentkaart. - De pakketboot "Rapide" en een zeilvissersvaartuig varen de havengeul binnen.
Postkaart .
Malle à la gare maritime
Ville de Douvres (1887-1911).
Meer info zie www.ostendferry.be
R. & J., D (of Römmler & Jonas, Dresde), nr. 4158,45. Ostende - Panorama pris du phare. Foto genomen vanaf de tweede vuurtoren op de oosteroever. Met zicht op de Visserskaai en de Zeedijk, het Klein Strand en de eerste vuurtoren, de havengeul en links de ingang tot het Schuildok. Vooraan de Leopoldspuikom en de -sluis.
Postwaardestuk 5 cent P.J.Clays (Uitgegeven 1899)
A bord du paquebot : Princesse Joséphine.
Meer info zie www.ostendferry.be
Postwaardestuk 5 cent
Paquebots de l'état Belge linge Ostende-Douvres.
A bord du paquebot Léopold II.
Meer info zie www.ostendferry.be
Postkaart. L'entrée de la malle.
Nels. - Ostende - Quai des Pêcheurs. - Vissersvrouwen op de hoek van de Visserskaai (rechts) en de kaai van het Schuildok. Vissersvaartuigen gemeerd in het dok waaronder in het midden, een aantal Oostendse Schovers. Op de achtergrond, een pakketboot van de Oostende - Doverlijn.
Nels. - Ostende - Quai des Pêcheurs. - Uitleg zie : inventarisnummer 2018/0831
Nels. - Ostende - Quai des Pêcheurs. - Uitleg zie : inventarisnummer 2018/0831
Postkaart V.G.
Vue générale de l'estacade
Postkaart.
Estacade et arrivée de la malle.
Staketsel en aankomst der mailboot.
Postkaart Star.
L'Entrée du port et le départ de la malle
Postkaart .
L'Entrée du port au moment de la marée
Postkaart aqua photo.
La malle allantà Douvres.
Postkaart Neutdein
L'Estacade au moment de la sortie de la malle
Postkaart
Sortie de la malle
Het vaartuig werd gebouwd op de scheepswerf van Ditchbum and Mare in Blackwell.
Begin 1846 werd de eerste Belgische pakketboot “Chemin de Fer” aan de staat afgeleverd. Het werd door de Belgische Koninklijke Marine door commandant Claeys naar Oostende gebracht.
Later in 1852 zou de naam veranderd worden in Diamant.
ingekaderd
In 1866 besloot de Belgische regering dat het drijvend materieel aan vernieuwing toe was en bestelde zeven grotere en snellere boten ineens bij Cockerill.
De Louise Marie, Leopold I, Marie Henriette, Comte de Flandre, Comtesse de Flandre, Prince Baudouin en Parlement Belge. Een van deze boten wordt hier afgebeeld.
Literatuuropgave : Het Gulden boek van de maildienst / Marcel Vanalderweireldt
ingekaderd