RADERBOTEN

Foto : De excursieboot "La Reine des Plages" (1905)

"La Reine des Plage" was één van de vele excursieboten die vanuit Oostende uitvaarden voor korte zeetochten. Vaarde vroeger onder Nederlandse vlag als "De Zuiderzee". In 1913 werd het schip uit dienst genomen en te koop gesteld voor 800 Engelse ponden.

Foto : Pakketboot "Princesse Josephine"

Foto 11 x 8. Gebouwd op de werf William Denny & Brothers te Dumbarton in 1888. 1460 ton en haalde een snelheid van 21 knopen. De afstand Oostende - Dover werd afgelegd in 3u20. In deze periode was de Oostende - Doverlijn de goedkoopste verbinding tussen het vasteland en de Britse eilanden. De prijs in eerste klasse bedroeg 25,70 fr., in tweede klasse 22,40 fr. en in derde klasse 20,80 fr.
 

Postkaart : Haven

Ostende. Vue vers la mer. Nels serie Ostende. Links, aangemeerd de pakketboten  "Princesse Joséphine" en  "Princesse Elisabeth" nabij het Zeestation. Rechts, de sleepboot "Remorque". (Volksnaam "Zwarte Triene"). Op de achtergrond de torens van de Sint Petrus en Pauluskerk.

Postkaart : Havengeul

Le Bon, éditeur, Ostende, N° 30. Ostende - L'Estacade Malle-Poste. - Panoramische prentkaart. - De pakketboot "Princesse Josephine" verlaat de havengeul van Oostende. Op het Weststaketsel, vooraan, "sjown" (trekken) mannen en vrouwen een boot de haven uit. Ook enkele zeilvissersvaartuigen, waaronder een Oostendse schover, in het midden, varen de haven binnen

Postkaart : Pakketboot "Marie-Henriette" komt de haven van Oostende binnen

Postkaart 2406. Ostende - Sortie de la malle (sic). De "Marie-Henriette" werd gebouwd bij John Cockerill en kwam in dienst in 1893. Het schip haalde 22,2 knopen en was het snelste passagiersschip ter wereld op dat ogenblik. Zo behaalde de lijn haar eerste internationaal rekord. Op 24 oktober 1914 liep de "Marie-Henriette op de rotsen te Harfleur en zonk. Alle opvarenden met inbegrip van 650 gekwetste soldaten werden gered.
 

Postkaart : Pakketboot "Princesse Clementine" verlaat de haven van Oostende

Ostende, Sortie de le Malle. De "Princesse Clementine" liep in oktober 1896 van stapel en kwam in juni 1897 in lijn. Het was het laatste raderschip dat gebouwd werd ten behoeve van de Oostende-Doverlijn. Het was de eerste kanaalveerboot waarop een radioinstallatie geplaatst werd. Ten behoeve van de radioverbindingen met het schip werd in De Panne een zend- en ontvangstpost gebouwd. Het schip was uitgerust met stoommachines van 9.300 PK en bereikte een snelheid van 22 knopen. Het was 109 meter lang en bijna 24 meter breed (over de paddelkisten) en kon 700 passagiers vervoeren.

Postkaart : Pakketboot "Princesse Henriette".

Princesse Henriette. 1098 gross tons. Held world record for the fastest paddle steamer. Built 1888 by Denny & Bros of Dumbarton. Broken up Holland 1922. Gebouwd in 1888 bij William Denny & Brothers uit Dumbarton. 1460 ton en haalde een snelheid van meer dan 21 knopen. De afstand Oostende-Dover werd afgelegd in 3u20.

Postkaart : Panorama van de haveningang

R. & J., D (of Römmler & Jonas, Dresde), nr. 4158,45. Ostende - Panorama pris du phare. Foto genomen vanaf de tweede vuurtoren op de oosteroever. Met zicht op de Visserskaai en de Zeedijk, het Klein Strand en de eerste vuurtoren, de havengeul en links de ingang tot het Schuildok. Vooraan de Leopoldspuikom en de -sluis.

Postkaart : Schuildok, nu Montgomerydok

Nels. - Ostende - Quai des Pêcheurs. - Vissersvrouwen op de hoek van de Visserskaai (rechts) en de kaai van het Schuildok. Vissersvaartuigen gemeerd in het dok waaronder in het midden, een aantal Oostendse Schovers. Op de achtergrond, een pakketboot van de Oostende - Doverlijn.

Schilderij : Raderstoomboot Chemin de Fer later Diamant

Het vaartuig werd gebouwd op de scheepswerf van Ditchbum and Mare in Blackwell. 
Begin 1846 werd de eerste Belgische pakketboot “Chemin de Fer” aan de staat afgeleverd. Het werd door de Belgische Koninklijke Marine door commandant Claeys naar Oostende gebracht.
Later in 1852 zou de naam veranderd worden in Diamant.

ingekaderd

Schilderij : Raderstoomboot uit de Prince-klasse

In 1866 besloot de Belgische regering dat het drijvend materieel aan vernieuwing toe was en bestelde zeven grotere en snellere boten ineens bij Cockerill. 
De Louise Marie, Leopold I, Marie Henriette, Comte de Flandre, Comtesse de Flandre, Prince Baudouin en Parlement Belge. Een van deze boten wordt hier afgebeeld.

Literatuuropgave : Het Gulden boek van de maildienst / Marcel Vanalderweireldt

ingekaderd