ZEEVAARTCOMMISSARIAAT

Foto : De Vindictivelaan (1952)

Het Zeevaartcommissariaat, gelegen op de hoek van de Zuidstraat met de Vindictivelaan. In het gebouw, ook de Pilotage genoemd, waren het Loodswezen, het Zeevaartcommissariaat, de Zeevaartschool en de Dienst voor de Zeevisserij ondergebracht. Het gebouw in neo-Vlaamse Renaissancestijl, werd gebouwd in 1898 naar de plannen van architect Charles De Wulf. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd het gebouw zwaar beschadigd, en later gedeeltelijk hersteld. In 1988 werd het pand door Belgische Staat verkocht. Nu staat daar een appartementsgebouw.

Foto : Handelsdokken

Foto : 15 x 10 cm. - Vrouwen wandelen met hun kinderen over de brug van de sluis van de handelsdokken op weg naar het Zeestation. Op de achtergrond, de Keizerskaai met zichtbaar de toren van het Zeevaartcommissariaat. Links, een gaslantaarn en een verkeersreglementpaal met richtlijnen voor het verkeer over de brug. (Een beeld uit de Belle Epoque ?) Georges Van Duyvenboden

Foto : Oostendse tweemastsloep O.133 "Joseph" in het eerste handelsdok

Formaat : 14 x 10,5 cm. - Op kartonsupport : formaat : 22 x 15 cm. - Op de achtergrond zien we het Zeevaartcommissariaat, ook "Pilotage" genaamd. -  O.133 "Joseph" met als schipper Charles Dedrie en reder Pierre Nassel. In : Rapport sur l'administration et la situation des affaires de la ville d'Ostende. 1910, p.134. - Map 023 D-116

Omer Vilain over de tijd van toen : Wat de toeristen in 1930 zagen

Illustraties : (1) Reizigers die in Oostende toekwamen via het station "Ostende Ville" werden meteen getroffen door het gebouw van het Loodswezen en zijn elegante torentje en (2) Langs de Vindictivelaan en de Visserskaai liep eerlang een treinspoor

auteurs: 

Postkaart : Afleidingskanaal

Postkaart : Le Bon, éditeur, Ostende, nr. 91. Bijgekleurd. Ostende - Vieux Bassins. Het afleidingskanaal van het kanaal Oostende - Brugge dat in verbinding stond met de handelsdokken. De spoorwegbrug is open. Verbindt het Zeestation met Oostende-Station. Zichtbaar het torentje van het Zeevaartcommissariaat, of "De Pilotage" aan de Keizerskaai. Het kanaal werd gedempt in 1936.

Postkaart : Commissariat Maritime

Hoek Keizerskaai, nu Vindictivelaan en Zuidstraat. "Ook bekend als het Waterschoutsambt, Stuurmanshuis of de "Pilotage". Gebouwd in de periode 1898-1899 door aannemer Gebr. Demeyer uit Gent naar de plannen van de Brugse architect Charles De Wulf. Op die plaats stonden voordien drie hotels of herbergen (Hôtel des Brasseurs, Hoek van Holland en Windsor Castle). Gebouwd in neo-Vlaamse Renaissancestijl". Literatuuropgave : De "Pilotage" gesloopt / Guido Walters. In : Het Visserijblad, 02/02/1990, p.90. Aanwezig in de Plate BIB.

Postkaart : De handelsdokken en het zeestation

Postkaartalbert 48. Ostende. Les bassins et la Gare Maritime. Ostend. The Docks. Links op de voorgrond het torentje van de "Pilotage", of Zeevaartcommissariaat en op de achtergrond het zeestation. Rechts het afleidingskanaal naar het kanaal Oostende Brugge. De middenslagtreiler O.25 "Koning Albert" aangemeerd aan de Froid Industriel, Stapelhuiskaai = Quai de l'Entrepôt. Op de achergrond pakketboten aangemeerd in de haven.

Postkaart : De handelsdokken en het zeestation

Ostende. Les Bassins et la Gare Maritime. Ostend. The Docks. Albert n° 48. Het eerste handelsdok. Links zien we het torentje van de "Pilotage", of het Zeevaartcommissariaat gelegen aan de Vindictivelaan. Vissersvaartuigen aangemeerd en rechts het afleidingskanaal naar de vaart Oostende - Brugge. Op de achtergrond het Zeestation en pakketboten. Zie ook inventarisnummer 2015/0384

Postkaart : Eerste handelsdok

Edit. V.G.[= Victor Grégoire, 42, Avenue du Midi, Bruxelles]. - Ostende - Le Port. - Vissersvaartuigen en vrachtschepen gemeerd in het eerste handelsdok langs de Keizerskaai. De O.88 "Bernard", met schipper A. Declercq (1900) en Edouard Steenkiste (1910) van de rederij Pêcheries à Vapeur. De O.144 "St. Jacques", met schipper Ed. Pauwels en reder Aug. Hamman. In : Rapport sur l'Administration et la situation des affaires de la Ville d'Ostende. 1900. p.197-198. Het Zeevaartcommissariaat, ook Pilotage genaamd, op de hoek van de Zuidstraat en de Keizerskaai, nu Vindictivelaan.

Postkaart : Eerste handelsdok

Scheers A., Photochrom (A.S), N° 11. - Ostende - La Nouvelle Gare maritime et les bassins. - bijgekleurde kaart. - Vissersvaartuigen aangemeerd in het eerste handelsdok met o.a. de O.82 "Gaby" van de rederij s.a. Pêcheries à Vapeur (John Bauwens). Op de achtergrond, het nieuwe Zeestation. Links, het Zeevaartcommissariaat of "Pilotage" in de volksmond langs de Keizerskaai. Zicht van voor de Eerste Wereldoorlog

Postkaart : Eerste handelsdok

Editeur J.H. Schaefer, Amsterdam, Déposé O.10. - Ostende - Pilotage et Bassin. - Ex invent nr 1977/2222. - Bijgekleurde kaart. - Stoomtreilers van de rederij  "Pêcheries à Vapeur" gemeerd in het eerste handelsdok langs de Keizerskaai. O.a. de O.82 "Albert" met schipper Em. Coopman. In : Rapport sur l'Administration et la situation des affaires de la Ville d'Ostende. 1900. Het gebouw met torentje is het Zeevaartcommissariaat, ook "Pilotage" genaamd, op de hoek met de Zuidstraat. Rechts op het einde, het eerste Zeestation

Postkaart : Eerste handelsdok

 L.L. Brux., nr. 20. (Lagaert). Ostende - Les Bassins. Vissersvaartuigen van o.a. de nv "Pêcheries à Vapeur" of "Rederij Bauwens" aangemeerd aan de Keizerskaai, vanaf 1919 Vindictivelaan. Het gebouw met torentje is het Zeevaartcommissariaat of in de volksmond de "Pilotage", gelegen hoek Keizerskaai en Zuidstraat. Links café restaurant "North Star" op de hoek Keizerskaai en Sint-Joristraat.

Postkaart : Eerste handelsdok

Edit. V.G.[= Victor Grégoire], 42, avenue du Midi, Bruxelles. - Ostende - Le port. Het Zeevaartcommissariaat op de hoek van de Keizerskaai en de Zuidstraat. Café de Roubaix. Vissersvaartuigen in het eerste handelsdok, o.a. de O.88 Bernard, een stoomtreiler van de nv "Pêcheries à Vapeur" of "Rederij Bauwens". Rechts op de achtergrond het eerste Zeestation.

Postkaart : Eerste handelsdok

Star, N° 2346. - Ostende - Le Pilotage et la Gare Maritime. - Stoomtreiler gemeerd in het eerste handelsdok langs de Keizerskaai. Op de hoek met de Zuidstraat, het Zeevaartcommissariaat, ook "Pilotage" genaamd, en erover café "In de Oude Dok". Op de achtergrond, het Zeestation

Postkaart : Eerste handelsdok

Ostende - Le Bassin II. - Vissersvaartuigen aangemeerd in het eerste handelsdok langs de Keizerskaai. O.a. op het einde links, de O.82 "Gaby" van de rederij s.a. Pêcherie à Vapeur (John Bauwens) en nabij, het Zeevaartcommissariaat, in de volksmond "Pilotage" genaamd. - De rederij was gevestigd op nr. 5 en na de Eerste Wereldoorlog, toen Keizerskaai veranderde in Vindictivelaan waren daar ook de kantoren van de Froid Industriel. Vanaf 1934 op de Rederijkaai, vanaf 1951, Hendrik Baelskaai. Ook de O.78 "Belgica" van de rederij Hessens en Willems is aangemeerd.

Postkaart : Eerste handelsdok

Sugg, série 7, N° 20. Ostende -  Bassin et Bureaux Maritimes. Vaartuigen gemeerd in het eerste handelsdok. Vooraan, enkele vrachtschepen en wat verder stoomtreilers. Links, de Keizerskaai met op de hoek van de Zuidstraat, het Zeevaartcommissariaat, ook "pilotage" genoemd. Op de achtergrond, het eerste Zeestation.

Postkaart : Handelsdokken

Postkaart Albert 39.
Vue à vol d'oiseau des bassins et du bld Vindictive.
Bovensluishoofd van de sluis handelsdokken, men ziet de lege deurkasten van voor de verlenging. Op de achtergrond de Keizerskaai, thans Vindictivelaan. Vanaf de Zuidstraat tot aan het Sint Petrus en Paulusplein. Links het Zeevaartcommissariaat, met torentje en rechts op de hoek, het Waterhuis, waar de scheepsvoorraad drinkbaar water werd opgedaan.

Postkaart : Handelsdokken

Postkaart Albert 93. Ostende. Le bassin intérieur. Oostende. De binnendok. Aangemeerd in het tweede handelsdok, Aviso " Ville d'Anvers " visserijwachtschip, gebouwd in 1884 bij Cockerill te Hoboken. Het was een brik uit staal gebouwd met hulpstoomvermogen. Ze voerde twee masten met razeilen voor een totaal van 713 m2. De stoommachine die de enige schroef aandreef, ontwikkelde 950 pk waardoor het vaartuig een kruissnelheid van 9 kn. verkreeg. Ze was 69 meter lang, had een breedte van 9 meter en 3,60 meter diepgang.

Postkaart : Pilotage

Ostende. Le pilotage. Links vissersvaartuigen van de nv "Pêcheries à Vapeur" of "Rederij Bauwens" in het eerste handelsdok. O.a de O.97 "Marie-Louise". Links de "Pilotage" of het Zeevaartcommissariaat gelegen aan de Keizerskaai, vanaf 1919 Vindicitivelaan, hoek Zuidstraat. Op de achtergrond het Zeestation

Postkaart : Pilotage

Postkaaart : L. Lagaert, Brux., nr. 65. Ostende - Le pilotage. Bassins. Het gebouw met het torentje is het Zeevaartcommissariaat, ook de Pilotage genoemd, gelegen hoek Keizerskaai en Zuidstraat. In dit gebouw waren het Loodswezen, het Zeevaartcommissariaat, de Zeevaartschool en de Dienst voor de Zeevisserij ondergebracht. Het gebouw, in neo-vlaamse renaissancestijl, werd opgetrokken in de winter van 1898 op 1899, naar de plannen van architect Charles De Wulf. De aannemers waren de gebroeders Demeyer uit Gent.

Postkaart : Sluizen

Postkaart : Nels, série Ostende, nr. 77. Ostende - Une écluse. De sluis, gebouwd in 1821, die toegang gaf tot het eerste handelsdok. De sluis was 58,50 m. lang en 12 m. breed. De achtergrond, de Vindictivelaan, met rechts het Waterhuis met opschrift "General Supply of Drink Water" en op de achtergrond met toren de "Pilotage". De achtergrond links, het tweede spoorwegstation.

Postkaart : Zeevaartcommissariaat

Postkaart. Ostende. Le pilotage. "In dit gebouw waren drie diensten ondergebracht, elk met een eigen ingang : de Loodsdiensten (Keizerskaai, nu Vindictivelaan), het Zeevaartcommissariaat (hoek Keizerskaai, nu Vindictivelaan en Zuidstraat) met een monumentale ingang waarboven een balkon en de Zeevaartschool (Zuidstraat)." Literatuuropagve : Bouwmeesters van Oostende-Belle-Epoque : XVI : Charles De Wulf / Norbert Hostyn. In : De Plate, 1978, p.169.